Минея. 8-е июля. Празднование Пресвятей Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии, ради чудотворныя иконы Ея, именуемыя «Казанская»

Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и, ра́ди чудотво́рныя ико́ны Ея́, имену́емыя «Каза́нская»

НА МАЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Небе́сныя Си́лы ра́дуются,/ пресла́вно служа́ще чу́дней ико́не Богома́тере,/ и к весе́лию земны́я ду́хом призыва́ют,/ спасе́ние ми́рови сию́ показу́ют/ и всей стране́ Росси́йстей/ тве́рдое огражде́ние и заступле́ние.

Твоего́, Владычице, явле́ния непостижи́маго/ тре́петни бы́ша лю́дие,/ вку́пе же и ра́достни,/ я́ко чудесе́м сокро́вище/ пречи́стый Твой о́браз яви́ся,/ благода́тию просвеща́я вся́ческая/ и от бед избавля́я при́сно.

С пресла́вными чи́нми а́нгельскими днесь,/ ве́рнии, духо́вне весели́мся,/ све́тло пра́зднующе пресве́тлое торжество́ Богома́тере,/ Е́юже пречи́стый Ея́ о́браз,/ я́ко исто́чник приснотеку́щий, яви́ся,/ исцеле́ний незави́стныя да́ры при́сно источа́я.

Сла́ва, и ны́не, глас 3:

Стра́шно чу́до явле́ния Твоего́, Влады́чице,/ и несказа́нно удивля́ет Преми́рная и ужаса́ет земна́я,/ вку́пе же и просвеща́ет светоно́сною благода́тию пречи́стаго Твоего́ о́браза/ и ро́ждшагося от Тебе́ Христа́ Бо́га на́шего./ Того́ моли́, Чи́стая, в Боже́ственнем торжестве́ Твое́м/ пода́ти нам просвеще́ние и ве́лию ми́лость.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

О Всенепоро́чная Де́во,/ что Ти благодаре́ние принесе́м,/ я́ко светоза́рным явле́нием/ пречи́стыя Твоея́ ико́ны и Преве́чнаго Младе́нца/ всех от неве́дения к све́ту Богоразу́мия возвела́ еси́.

Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.

О Пресвята́я Госпоже́ Влады́чице,/ не забу́ди нас, Твои́х раб,/ ве́рно покланя́ющихся чудотво́рней Твое́й ико́не/ и благоче́стно воспева́ющих Тя,/ изба́ви, Госпоже́, от вся́ких бед и напа́стей.

Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.

О Всепе́тая Ма́ти,/ умилосе́рдися на моле́ние на́ше,/ Твое́ бо есмы́ достоя́ние,/ всех спаси́ и поми́луй,/ да Тя вси ро́ди непреста́нно велича́ем.

Сла́ва, и ны́не, глас и подо́бен то́йже:

Ти́хое приста́нище/ оби́тель Твоя́, Богоневе́сто,/ яви́ся всем притека́ющим,/ иму́щи в себе́ пречестну́ю Твою́ ико́ну,/ всем неоску́дно благода́ть подаю́щу.

Тропа́рь, глас 4: Засту́пнице усе́рдная:
(зри выше на вели́цей вече́рни).

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: поста́вим стихо́в 8 и пое́м стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: я́ко до́бля:

Я́ко прекра́сная Сло́ва пала́та/ и Престо́л Светоноси́вый, Богоро́дице Влады́чице,/ Сопресто́льное Сло́во О́тчее во Твои́х ложесна́х вмести́ла еси́/ и, ро́ждши Свет незаходи́мый, на́ше омраче́ние просвети́ла еси́,/ лесть змии́ну отгна́ла еси́ и тле́ние потреби́ла еси́,/ жизнь ве́чную ми́ру дарова́ла еси́ Твои́м рождество́м,/ врата́ рая́ отве́рзла еси́/ и вся блага́я челове́ческому естеству́ дарова́ла еси́./ Но и ны́не, Госпоже́, Твои́ми моли́твами/ избавля́й рабы́ Твоя́ от всех бед.

Я́ко вели́ка су́щи Цари́ца и Ма́ти/ на Небеси́ превысо́ких сил Царя́,/ пречи́стыя Твоя́ ру́ки просте́рши,/ моле́бно за ны предстои́ши,/ и на земли́ я́ко держа́вная Помо́щница/ Боже́ственною Твое́ю ико́ною/ и ду́хом с Твои́ми рабы́ пребыва́еши/ и ве́село спаса́еши,/ и избавля́еши от вся́кия напа́сти/ благоче́стно Богоро́дицу Тя испове́дающия.

Я́ко златоза́рный рай,/ и ме́сто прекра́сное и богопросвеще́нное,/ и дре́во свято́е, Ду́хом Святы́м осене́нное,/ вмести́лище Све́та невече́рняго,/ Тебе́ ве́дущим я́сно немерца́ющися Боже́ственною луче́ю,/ Младе́нцем Твои́м све́тиши всей тва́ри./ Его́же моля́щи, Цари́це Богоро́дице,/ спаси́ оте́чество и лю́ди,/ к Тебе́ прибега́ющия, от всех бед.

Я́ко порфи́рою ца́рскою и ви́ссом,/ ико́ною Твое́ю и Твоего́ Сы́на, Богоро́дице,/ Це́рковь Бо́жия просвети́вшися, красу́ется чудесы́,/ днесь явле́нием вся созыва́ет пра́здновати,/ па́че сия́ния со́лнечнаго/ благода́тию Свята́го Ду́ха блиста́ющися,/ на боля́щих и неду́жных исцеле́ния исто́чники источа́ющи/ и всем да́рующи бога́тую ми́лость.

И́ны стихи́ры, глас 8:

Высо́кий Царю́ непостижи́мый,/ со Отце́м седя́й на престо́ле и Боже́ственным Ду́хом,/ благоволи́вый роди́тися на земли́/ от Де́вы Неискусобра́чныя, Иису́се,/ ущедря́я Твое́ созда́ние,/ челове́ческое естество́ неизрече́нными добро́тами,/ приими́ Твоея́ Ма́тере приноси́мыя Тебе́ за ны моли́твы/ и не помяни́ беззако́ний на́ших,/ но поми́луй и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Преклони́в Небеса́, Царь сла́вы/ сни́де обнови́ти Ада́ма,/ преступле́нием всего́ истле́вшаго,/ всели́ся в Тя, Чи́стая Де́во, и роди́ся,/ ключе́й де́вство не руши́в,/ и на рука́х Твои́х смире́н Младе́нец,/ И́же Арха́нгелов Царь, ноша́шеся./ И ны́не Твою́ моли́тву прие́млет/ и проше́ние Твое́ во всем исполня́ет, Богоро́дице,/ я́ко Твой Сын и Бог,/ Ему́же усе́рдно моли́ся,/ да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Па́че ски́нии Моисе́евы,/ по о́бразу Небе́сному сотворе́нныя,/ всю Тя Бог освяти́, Богоро́дице, Ду́хом Святы́м,/ весь всели́вся в Тя, всего́ челове́ка оживи́./ Тем и Твоя́ ико́на, па́че Ааро́ня киво́та,/ напо́лнися благода́ти Бо́жия/ и источа́ет освяще́ние душа́м и телесе́м,/ е́йже любе́зно покланя́ющеся,/ про́сим от Тебе́ вели́кия ми́лости,/ да спасе́ши ду́ши на́ша, благослове́нная Помо́щнице.

Сла́ва, и ны́не, глас 4:

Прииди́те, возра́дуемся держа́вней Засту́пнице ро́да на́шего,/ Цари́це Богоро́дице./ Прииди́те, к ти́хому Ея́ чу́дному, почита́емому А́нгелы,/ честно́му поклони́мся о́бразу:/ да́рует бо Богоро́дица ве́рным оби́льныя да́ры целе́бныя,/ от неистощи́маго исто́чника святы́я ико́ны/ неоску́дную благода́ть источа́ющи,/ тьмы избавля́ет нас искуше́ний, и бед, и вся́каго греха́,/ благоче́стно и богоприя́тно прославля́ющих/ и чту́щих све́тлую и чу́дную Богома́тере святу́ю ико́ну./ Тем, воспева́юще, воззове́м Первообра́зней:/ ра́дуйся, любе́зная ми́ру по́моще,/ во спасе́ние душ на́ших.

Вход. Проки́мен дне и чте́ния.

Бытия́ чте́ние (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго/ и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо,/ за́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном, и сон ви́де./ И се ле́ствица, утвержде́на на земли́,/ ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней./ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся./ Земля́, иде́же ты спи́ши на ней,/ тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши,/ и возвращу́ тя в зе́млю сию́, я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́, и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ несть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.

Проро́чества Иезеки́илева чте́ние (главы́ 43 и 44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го и про́чее,/ сотвора́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы, глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних, зря́щх на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми,/ и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х,/ су́щих к се́веру пря́мо хра́му,/ и ви́дех, и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ себе́ дом и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши свое́й вино́,/ и угото́ва свою́ трапе́зу./ Посла́ своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же есть безу́мен, да уклони́тся ко мне,/ и тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те мой хлеб/ и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам,/ оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опорочи́т себе́,/ обличе́ние бо нечести́вому, ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя,/ даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет;/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х – ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н, по́мысла есть блага́го,/ сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На лити́и стихи́ры, глас 2, самогла́сны:

Яко вои́стинну дре́вняго киво́та пречестне́е,/ егда́ Дави́д, собра́в чи́ны, ликовствова́ше,/ ны́не Твоя́, Богоро́дице, ико́на,/ е́йже предстоя́т архиере́ев собо́ри с чи́нми А́нгел,/ мона́си же и прости́и/ и все христоимени́тых люде́й мно́жество,/ досто́йно блажа́т Тя, Ма́терь Бо́жию,/ и прославля́ют раболе́пно,/ и честву́ют, и покланя́ются,/ и мо́лятся Тебе́ по Бо́зе,/ да мир умири́ши в правосла́вии,/ и оте́чество утверди́ши,/ и спасе́ши от всех зол Твоя́ рабы́,/ я́ко еди́на Благослове́нная.

Предстоя́т Ти, Госпоже́ Богоро́дице,/ пред Твои́м, Пречи́стая, о́бразом,/ архиере́ев сосло́вие, и вси лю́дие,/ мона́си и прости́и,/ ве́дуще Тя вои́стинну Помо́щницу си́льну и непобеди́му,/ моле́ния Тебе́ приноси́ти от всея́ души́ подвиза́ются/ и поуща́ются на моли́тву к Бо́гу,/ тре́бующе Твоея́ по́мощи/ да простре́ши богоно́сныя Твоя́ ру́ки/ и умо́лиши за мир./ Вонми́ и услы́ши, Влады́чице,/ и пода́ждь утеше́ние рабо́м Твои́м,/ до́ндеже не одоле́ют ны грехи́ на́ша тя́жкия и лю́тыя,/ Твоея́ бо всегда́ тре́буем вси по́мощи.

Глас 8: Пе́рвее написа́вшейся Твое́й ико́не/ Ева́нгельских та́ин благове́стником/ и к Тебе́, Цари́це, принесе́нней,/ да усво́иши ту и си́льну соде́лаеши/ спасти́ честву́ющия Тя,/ пора́довалася еси́, и, я́ко су́щи Ми́лостива,/ спасе́ния на́шего Соде́тельница,/ я́ко уста́ и глас ико́не бы́вши,/ я́коже и Бо́га внегда́ зачина́ющи во чре́ве, песнь воспе́ла еси́:/ се от ны́не ублажа́т Мя вси ро́ди,/ и, на ту зря́щи, глаго́лала еси́ со вла́стию:/ с сим о́бразом благода́ть Моя́ и си́ла./ И мы и́стинно ве́руем,/ я́ко се рекла́ еси́, Госпоже́:/ сим о́бразом с на́ми еси́./ Тем, благогове́йно предстоя́ще,/ покланя́емся Тебе́, раби́ Твои́:/ посети́ ны Твои́ми ма́терними щедро́тами.

Глас 7: Гора́ еси́ вели́кая и пресла́вная,/ па́че горы́ Сина́йския, Богоро́дице:/ она́ бо, не терпя́щи сни́тия сла́вы Бо́жия во о́бразех и се́нех,/ огне́м возгара́шеся, и гро́ми и мо́лнии та́мо бы́ша./ Ты же весь Боже́ственный огнь сущ,/ Бо́жие Сло́во во чре́ве Твое́м неопа́льно носи́ла еси́/ и от сосе́ц Твои́х млеко́м пита́ла еси́ ма́нием нося́щаго вся./ И ны́не ма́тернее дерзнове́ние к Нему́ иму́щи,/ помози́, Влады́чице, ве́рно пра́зднующим Твой честны́й пра́здник/ и не забу́ди, ми́лостивно посеща́ющи:/ прия́ла бо еси́ от Бо́га дар стро́ити и покрыва́ти/ христоимени́тое ста́до, рабы́ Твоя́.

Сла́ва, и ны́не, глас 6:

Тебе́ вси ро́ди челове́честии хва́льныя да́ры прино́сят, Влады́чице,/ и мо́лятся я́ко Цари́це и Ма́тери Бо́жии:/ проро́цы Тя прему́дро пропове́даша,/ леви́ти благослови́ша,/ апо́столи и му́ченицы испове́даша,/ свяще́нницы покланя́ются,/ архиере́и пропове́дают,/ мона́си и прости́и благогове́ют./ Бога́тии и убо́зии, сироты́ и вдовы́,/ и всяк во́зраст, и вся́ко преспе́яние,/ ста́рческое и младе́нческое,/ под кров Твой держа́вный с ве́рою прибега́ем:/ покры́й и соблюди́, Госпоже́, моли́твами Твои́ми/ и спаси́ от бед ду́ши на́ша.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2:

Вмести́лище чи́стое Све́та Пречи́стаго, Богоро́дице,/ ка́ко Тя, раби́, досто́йно воспева́ем?/ Я́ко явле́нием пречи́стыя Твоея́ ико́ны и Преве́чнаго Младе́нца/ вся освяща́еши.

Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.

О Де́во Нескве́рная, Богора́дованная,/ что́ Ти, когда́ таково́ благодаре́ние принесе́м?/ я́ко блаже́ннаго Твоего́ Рождества́ всесия́ющею луче́ю/ всех от тле́ния к жи́зни возвела́ еси́.

Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

О Де́во, Госпоже́, Ма́ти Зижди́телева,/ Небе́сных еси́ чино́в ра́дование/ и челове́ческому ро́ду благослове́нная Помо́щнице,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не, глас 5:

Воспое́м, лю́дие, све́тло дави́дскую песнь/ Отрокови́це, Неве́сте Бо́жии/ и Ма́тери Царя́ Христа́:/ предста́ Цари́ца одесну́ю Тебе́, Влады́ко,/ ря́сны златы́ми оде́яна/ и преукраше́на Боже́ственными благоле́потами./ Сию́ у́бо, я́ко избра́нную и до́брую в жена́х,/ па́че всего́ ми́ра удобри́в,/ благоволи́л еси́ роди́тися из Нея́/ вели́кия ра́ди ми́лости/ и Сию́ Помо́щницу лю́дем Твои́м дарова́л еси́,/ спаса́ти и покрыва́ти от бед/ всемогу́щею Твое́ю и Боже́ственною си́лою,/ Ея́же моли́твами, Христе́ Бо́же, поми́луй нас.

Тропа́рь, глас 4:

Засту́пнице усе́рдная,/ Ма́ти Го́спода Вы́шняго,/ за всех мо́лиши Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ и всем твори́ши спасти́ся,/ в держа́вный Твой покро́в прибега́ющим./ Всех нас заступи́, о Госпоже́, Цари́це и Влады́чице,/ и́же в напа́стех, и ско́рбех, и в боле́знех обремене́нных грехи́ мно́гими,/ предстоя́щих и моля́щихся Тебе́ умиле́нною душе́ю/ и сокруше́нным се́рдцем/ пред пречи́стым Твои́м о́бразом со слеза́ми/ и невозвра́тно наде́жду иму́щих на Тя,/ избавле́ния всех зол,/ всем поле́зная да́руй/ и вся спаси́, Богоро́дице Де́во:/ Ты бо еси́ Боже́ственный покро́в рабо́м Твои́м.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь, три́жды.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

Лю́дие благочести́вии, правове́рнии собо́ри христоимени́тии, приступи́те ве́рно вси,/ Боже́ственному припа́дающе Бо́жия Ма́тере о́бразу:/ Та́я бо исцеле́ние боля́щим ра́достно подае́т,/ уязвля́ет же злосла́вныя, я́ко стрела́ от лу́ка,/ нас всех весели́т светови́дно и благода́тию озаря́ет, моли́твами Свои́ми.

Сла́ва, и ны́не:

Всю Тя Бог освяти́, Де́ву до́брую и непоро́чную в жена́х,/ проро́ки прообрази́в че́стно, иере́и благослови́в,/ во свята́я святы́х всели́, А́нгелом воспита́, с Небесе́ пи́щу хлеб подая́,/ Сам же Преблаги́й, Единоро́дное Бог Сло́во, всели́ся в Тя и пло́тию про́йде из Тебе́./ Те́мже Ти покланя́емся и чтим, я́ко вои́стинну и́стинную су́щую Богоро́дицу.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Да ликовству́ет све́тло ве́рных все мно́жество,/ рыда́ет же де́монское во́инство,/ ви́дяще многоиме́нныя сия́юща пра́здннки Бо́жия Ма́тере,/ ублажа́ему Бо́жию Ма́терь Боже́ственными пе́сньми./ Иде́же бо богоприя́тно сла́вится Преблагослове́нная Богоро́дица Влады́чица,/ Богоизбра́нная Отрокови́ца,/ неприя́зни паде́ние, христиа́ном же кре́пкое утвержде́ние.

Сла́ва, и ны́не:

О всеблагослове́нная Богоро́дице Влады́чице,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ све́тлое проро́ческое сбытие́,/ апо́стольская похвало́ и му́ченическое испове́дание и ве́нче,/ А́нгелы что́мая и челове́ческими ро́ды многопе́тая/ и всего́ ми́ра вожделе́нная Помо́щнице,/ изба́ви рабы́ Твоя́ осу́ждения бу́дущаго и е́зера о́гненнаго, еди́на Благослове́нная.

Велича́ние:

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим о́браз Твой святы́й,/ от него́же истека́ет благода́тная по́мощь/ всем, с ве́рою притека́ющим к нему́.

По полиеле́и седа́лен, глас 1:

Правове́рно чту́щия Тя и к Тебе́ прибега́ющия,/ и ико́не Твое́й святе́й любе́зно покланя́ющияся, о Бо́жия Ма́ти, спаси́/ и не даждь в расхище́ние сопоста́том,/ ниже́ на́йдут на ны вся зла́я, я́же грехи́ на́ша угото́ваша нам,/ ниже́ беззако́ния на́ша превзы́дут на главы́ на́ша,/ но да Твоя́ ма́терняя к Бо́гу преодоле́ет за ны богоприя́тная моли́тва.

Сла́ва, и ны́не:

Пречи́стая Твоя́ ико́на, Богоро́дице Де́во, врачевство́ всему́ ми́ру духо́вное,/ к не́йже прибега́юще, Тебе́ покланя́емся, и почита́ем, и лобыза́ем, и чтим,/ исцеле́ний благода́ть почерпа́юще от нея́,/ и неду́г теле́сных и душе́вных страсте́й Твои́ми моли́твами свобожда́емся.

Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 4.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8: Прииди́те, возра́дуемся:
(зри выше).

Кано́н Одиги́трии Пресвяты́я Богоро́дицы со ирмосо́м на 6. Творе́ние иеромона́ха Игна́тия, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с:
Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Ра́достно, Чи́стая, ны́не наста́вшее хвале́ние приноша́ю, ра́дуяся,/ и ти́хим гла́сом, Одиги́трие, вопию́ Ти:/ ра́дуйся, и испо́лни мя ра́зума, пе́ти начина́юща.

Христа́ роди́вшая, ра́дость нам ве́чную, о, ра́дуйся, Всепе́тая,/ правосла́вных наде́жда, Одиги́трие, Всепе́тая Деви́це,/ ра́дости испо́лни мя, ми́рови жела́нныя.

Лику́ют вси челове́цы и А́нгели,/ всегда́ согла́сно вопию́ще, на Небеси́ и на земли́, Одиги́трие:/ ра́дуйся, Деви́це, ра́дости бо рождество́м Твои́м вся́ческая испо́лнила еси́.

Ра́дость, Одиги́трие, со стра́хом Ти вопию́щих ра́дости сподо́би, Ма́ти су́щая ра́дости,/ избавля́ющи скорбе́й вся́ческих,/ и всех поми́луй, к Тебе́ прибега́ющих.

Ин кано́н пра́здника на 8, глас то́йже.

Песнь 1, ирмо́с то́йже.

Благогове́ют Ти, Богоро́дице, А́нгелов нача́льницы, и святы́х чи́ни че́стно слу́жат,/ пра́веднии красу́ются, Небе́сных Хода́таицу блажа́т Тя,/ ку́пно же и земля́ и Не́бо в весе́лии све́тло восхваля́ют Тя,/ и мы, гре́шнии, ми́лости про́сим:/ озари́ на́ша сердца́, Влады́чице,/ воспе́ти песнь святы́я Твоея́ ико́ны явле́нию.

Прииди́те, собери́теся, христоимени́тии лю́дие, умы́ та́йно очи́стившеся,/ во святу́ю це́рковь Ма́тере Христа́ Бо́га на́шего,/ источа́ет бо нам неоску́дно от святы́я ико́ны исто́чник духо́вен,/ целе́бен душа́м и те́лом, песнь вопию́щим:/ благослове́н из Тебе́ рожде́йся Бог наш.

Диви́т, Пренепоро́чная, и ужаса́ет всяк слух/ стра́нно чу́до Боже́ственнаго Твоего́ рождества́:/ Херуви́мскаго Творца́ зачала́ еси́!/ Ка́ко Огнь нестерпи́мый во утро́бе носи́ла еси́!/ Ка́ко су́щую Жизнь пло́тию облекла́ еси́/ и Живо́т всему́ ми́ру родила́ еси́, Бо́га ку́пно и Челове́ка!

Под кров Твой, Де́во Госпоже́, прибега́ем, вси ро́ди челове́честии,/ просвети́ нас све́том Рождества́ Твоего́,/ гре́шныя рабы́ Твоя́, моля́щияся приле́жно и кла́няющияся пречи́стей Твое́й ико́не,/ прося́ще от Тебе́ прия́ти вели́кия ми́лости.

Катава́сия:
Отве́рзу уста́ моя́:

Песнь 3

Ирмо́с:
Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ Живы́й и Незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Христа́, Вы́шняго Царя́, о, ра́дуйся, непоколеби́мая, чи́стая и одушевле́нная пала́то!/ Ра́дуйся, Одиги́трие, ра́дуйся:/ Тобо́ю бо неруши́м наш град сохраня́ется.

Вмести́ти Его́же не возмо́же тварь,/ во утро́бу неискусобра́чную, Одиги́трие Деви́це, теле́сно вмести́ла еси́./ Те́мже Ти – ра́дуйся – пое́м, по до́лгу велича́юще.

Ра́дость многопе́тая ми́рови, ра́достно Ти пою́ще при́сно,/ ве́чнующия, Чи́стая, ра́дости сподобля́емся Твои́ми ма́терними моли́твами/ к Ро́ждшемуся из Тебе́, Одиги́трие.

Злату́ю Тя ста́мну, и све́щник, и жезл,/ и трапе́зу, Чи́стая, призыва́ем, Одиги́трие,/ и глас, е́же ра́дуйся, Тебе́ при́сно привноша́ем с си́ми же имены́.

Ин, ирмо́с то́йже.

Ку́ю Ти досто́йную похвалу́ на́ше принесе́т коне́чное неможе́ние,/ я́ко явле́нием пречи́стыя Твоея́ Боже́ственныя ико́ны/ незави́стныя исто́чники целе́бныя источа́еши/ ве́рно прибега́ющим к Тебе́ рабо́м Твои́м?

Боже́ственныя Твоея́ ико́ны свято́е явле́ние, Богоро́дице Де́во,/ я́ко светоза́рное возсия́ нам со́лнце, пресла́вных чуде́с лучи́ пуща́ющи,/ тьмы лю́тых обстоя́ний отгоня́ющи свяще́нными Твои́ми, Влады́чице, предста́тельствы.

Испо́лнила еси́ благода́ти иногда́ первопи́санную Твою́ ико́ну, Госпоже́ Де́во Богоро́дице,/ и ны́не та́же благода́ть и́стинствует сия́нием ве́ры чуде́с,/ я́ко Тоя́ ра́ди первопи́санныя, ко спасе́нию ве́рно к Тебе́ по Бо́зе прибега́ющим.

Покланя́емся, Богоро́дице, Твоему́ пречи́стому о́бразу и пресла́дкому Твоему́ Младе́нцу,/ преве́чному и незаходи́мому Све́ту Христу́,/ И́мже спасла́ еси́ от лю́тых зол и тле́ния сме́ртнаго все челове́ческое естество́.

Седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Боже́ственнии Сло́ва апо́столи, Ева́нгелия Христо́ва велегла́снии вселе́нныя благове́стницы,/ Боже́ственную це́рковь созда́вше в пресвято́е Твое́ и́мя, Богоро́дице,/ и к Тебе́, Госпоже́, прихо́дят, моля́ще Тя приити́ на тоя́ освяще́ние./ Ты же, о Богома́ти, рекла́ еси́:/ иди́те с ми́ром, и Аз с ва́ми та́мо есмь./ Они́ же, ше́дше, обрета́ют та́мо на стене́ це́ркве Твоего́, Влады́чице, о́браза подо́бие,/ Боже́ственною пи́сано си́лою шаро́вными подо́бии,/ и, ви́девше, поклони́щася Ти и просла́виша Бо́га./ С ни́миже и мы Боже́ственней Твое́й покланя́емся ико́не, прося́ще от Тебе́ вели́кия ми́лости:/ да́руй согреше́ний оставле́ние рабо́м Твои́м, Еди́на Благослове́нная.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Песнь 4

Ирмо́с:
Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Ра́дуйся, чу́до чуде́с, Одиги́трие Влады́чице./ Ра́дуйся, всех ра́досте градо́в и ве́сей,/ непобеди́мое христиа́нское в беда́х храни́лище и предгра́дие/ и на враги́ побежде́ние.

Ра́дуйся, ра́дуйся, люде́й правосла́вных похвало́,/ и христолюби́вых во́инств покро́в пребыва́еши, всех Цари́це./ Ра́дуйся, Одиги́трие, прибе́жище всем нам и утвержде́ние.

Ра́дуйся, всем ско́рое в беда́х избавле́ние,/ ра́дуйся, гото́вое всем скорбя́щим утеше́ние,/ ра́дуйся, Всепе́тая, ра́дуйся, Одиги́трие всеблагослове́нная,/ всем немощны́м Исцели́тельнице.

Ра́дуйся, Ея́же вели́чия вся тварь сла́вити у́бо спеши́т по достоя́нию,/ но не возмога́ет, Одиги́трие, и сего́ ра́ди зове́т Ти:/ ра́дуйся, Влады́чице, Боговмести́мое жили́ще.

Ин, ирмо́с то́йже.

Почти́м, лю́дие, чи́стыя в чистоте́ ико́ну Де́вы Богоро́дицы/ и Тоя́ Боже́ственнаго Младе́нца, Христа́ Бо́га на́шего,/ и лобыза́ем, и прославля́ем со стра́хом и тре́петом:/ почита́ем бо ико́ну благоче́стно,/ па́че же почита́ем Са́мую Ту́ю су́щую Чи́стую Богома́терь.

Дави́д Боже́ственный и чу́дный проро́к, издале́ча прови́дя, глаго́ла:/ лицу́ Твоему́ помо́лятся бога́тии лю́дие./ Мы же, ве́рнии, покланя́емся и лобыза́ем честну́ю ико́ну,/ душа́ми ку́пно и телесы́ освяща́емся.

Ева́нгелия Христо́ва богогла́сный списа́тель Лука́/ Бо́жиим манове́нием всенепоро́чный Твой напису́ет о́браз, Богоро́дице,/ и Младе́нца Преве́чнаго на ру́ка́х Твои́х вообрази́в,/ к нему́же притека́ющия напа́стей и бед избавля́еши,/ и вся покрыва́еши, и спаса́еши Твое́ю ми́лостию.

Ты еси́ похвало́ и вене́ц святы́м всем, о Цари́це,/ Ты упова́ние на́ше и Помо́щнице по Бо́зе,/ и на Тя наде́жду спасе́ния на́шего возложи́хом вси./ Тебе́ мо́лимся, я́ко Бо́жии Ма́тери:/ одожди́ гре́шным рабо́м Твои́м бога́тыя Твоя́ душеспаси́тельныя ми́лости.

Песнь 5

Ирмо́с:
Ужасо́шаея вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родиля́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Благосты́ни бе́здно и щедро́там еси́, ра́дуйся, Одиги́трие Деви́це./ Ра́дуйся, всем ра́дость творя́щи ве́рным./ О, ра́дуйся, су́щим в беда́х, скорбя́щим пребы́страя Засту́пнице!

Ра́дости, от исполне́ния вели́чия чуде́с Твои́х зря́ще, исполня́емся вси́,/ не зря́ще и слы́шаще же, ве́рнии./ Те́мже – ра́дуйся – Тебе́ при́сно всю́ду, и вси, Одиги́трие, пое́м.

Христа́ Бо́га на́шего, о, ра́дуйся, Одиги́трие, жили́ще и дом,/ неизрече́нней и пребоже́ственней, Де́во, сла́ве Его́!/ О, ра́дуйся, пала́то преукраше́нная!/ Ра́дуйся, гра́де одушевле́нный, присноца́рствующий!

Ра́дость неоску́дную Тя разсмотря́юще, я́ко мо́ре,/ Отрокови́це, Одиги́трие Деви́це,/ ра́дующеся вси, ра́дуйся, вопие́м Ти/ и, пою́ще, Боже́ственных даро́в неви́димо при́сно от Тебе́ ожида́ем.

Ин, ирмо́с то́йже.

Вся́ко, Пречи́стая, существо́ воспе́ти недоуме́ет Тя:/ па́че бо Го́рних умо́в превозвы́силася еси́,/ ро́ждши непристу́пнаго и стра́шнаго Всецаря́ и Бо́га./ Но я́ко ми́лостива и ско́рая челове́ком Помо́щница,/ вонми́ моле́нию раб Твои́х и да́руй Твою́ по́мощь.

Иде́же осени́т благода́ть Твоя́, Богоро́дице,/ стра́хом исчеза́ют де́мони и разруша́ется злоко́зненное тех мечта́ние,/ бе́гают ду́си те́мнии, ра́дуется же ве́рных все мно́жество,/ Тебе́ песнь хва́льну от се́рдца вопию́ще:/ ра́дуйся, Боже́ственный покро́ве душ на́ших.

Безоче́сным сла́дкое зре́ние дае́тся, глухи́м слы́шание,/ немы́м благоглаго́лание, хромы́м хожде́ние,/ прокаже́нным очище́ние, де́монствуемым целому́дрие/ и в боле́знех су́щим разли́чных исцеле́ние,/ осене́нием пречи́стыя Твоея́, Богоро́дице, ико́ны.

Не умолчи́м никогда́же, Богоро́дице,/ псалмы́ и пе́сньми воспева́ти вели́чия Твоя́, Обра́дованная:/ Бо́га бо вои́стинну воплоти́вшагося родила́ еси́/ во спасе́ние на́ше всеми́рное и избавле́ние.

Песнь 6

Ирмо́с:
Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Христа́, Чи́стая, прие́млющи,/ глас, е́же ра́дуйся, Одиги́трие Деви́це, слы́шала еси́,/ Его́же неизрече́нно ро́ждши, и – ра́дуйся, – от всех слы́шаще всегда́.

Ра́дости вся испо́лнила еси́,/ Вы́шняя и ни́жняя Ты совокупи́ла еси́, Одиги́трие,/ те́мже ра́достно и согла́сно ны́не Не́бо и вся земля́ зове́т Ти.

Вдова́м, о, ра́дуйся, Всепе́тая, и всем си́рым, Одиги́трие, утеше́ние./ Ра́дуйся, всем источа́ющи ни́щим бога́тство неистощи́мое.

Зла́та вся́каго блиста́ема и у́тра со́лнечнаго светле́йши,/ жили́ще Христо́во, ра́дуйся, Одиги́трие, ра́дуйся, Деви́це,/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Ин, ирмо́с то́йже.

Боже́ственнаго Твоеге́ Рождества́, Де́во Госпоже́, пребога́тая благода́ть,/ ю́же дре́вле изглаше́нием предала́ еси́ пречи́стому Твоему́ о́бразу,/ неоску́дне де́йствовати вели́кая же и пресла́вная, во спасе́ние на Тя наде́ющимся.

Иде́же прославля́ется свято́е и́мя обра́дованныя Богоро́дицы,/ та́мо вся́ческих благи́х исто́чницы пролива́ются;/ прииди́те в чистоте́, челове́цы, се бо явле́нием Боже́ственныя Де́вы ико́ны/ сказу́ет Цари́цы прише́ствие, во спасе́ние всех ве́рных.

Целе́ния боле́зней, отгна́ние же страсте́й и душепита́тельное спасе́ние,/ грехо́в проще́ние и ве́чное избавле́ние от пречи́стыя Твоея́ ико́ны, Влады́чице,/ ве́рно приходя́ще, прие́млем, Богома́ти Всенепоро́чная.

К Тебе́, Госпоже́, прибега́ют ро́ди правове́рных,/ про́сят вели́кия ми́лости и прие́млют неоску́дно су́щии в неду́зех исцеле́ние,/ в страсте́х премене́ние, в печа́лех утеше́ние;/ источи́ мне, Влады́чице, ка́плю душеспаси́тельную, да со все́ми и аз пою́ Твое́ вели́чие.

Конда́к, глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

Притеце́м, лю́дие, к ти́хому сему́ и до́брому приста́нищу,/ ско́рой Помо́щнице, гото́вому и те́плому спасе́нию, покро́ву Де́вы,/ ускори́м на моли́тву и потщи́мся на покая́ние:/ источа́ет бо нам неоску́дныя ми́лости Пречи́стая Богоро́дица,/ предваря́ет на по́мощь и избавля́ет от вели́ких бед и зол/ благонра́вныя и богобоя́щияся рабы́ Своя́.

И́кос:

Смысл очи́стивше и ум, притеце́м к Богоро́дице,/ све́тло пе́сньми ублажа́юще Ю, и пречи́стую ико́ну Ея́ прославля́ем и чтим/ и, припа́дающе, покланя́емся, я́ко Само́й, су́щей о́ной:/ честь бо ико́ны на первообра́зное восхо́дит,/ и почита́яй и покланя́яйся ей почита́ет са́мое первообра́зное,/ я́коже Боже́ственнии отцы́ реко́ша./ И а́ще кто не чтит Пресвяты́я Богоро́дицы/ и не покланя́ется ико́не Ея́, ана́фема да бу́дет:/ посрамля́ет бо и погубля́ет не чту́щия Ю,/ избавля́ет же от вели́ких бед и зол благонра́вныя и богобоя́щияся рабы́ Своя́.

Песнь 7

Ирмо́с:
Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Ра́дуйся, ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие,/ всех и всегда́ наставля́ющи ве́рных ше́ствовати ко вся́кому пути́ спасе́нному./ Ра́дуйся, Влады́чице, Тобо́ю бо при́сно избавля́емся настоя́щия ва́рварския беды́.

Ра́дуйся, ра́дуйся, Одиги́трие, бдя́щи и моля́щися о нас к Бо́гу/ и вся́кия зло́бы хода́тайством Твои́м,/ вся́ческих скорбе́й, Богороди́тельнице, всех люде́й избавля́ющи.

Ра́дуйся, ра́дуйся, Пресвята́я Одиги́трие, проше́ния на́ша к по́льзе нам исполня́ющи/ и хотя́щи всем при́сно всегда́ любодру́жное благо́е еди́нство,/ спе́шное же во изя́щных.

Ра́дуйся, ра́дуйся, корабле́м, Одиги́трие, ну́ждно пла́вающим, избавля́ющи ве́рных/ и всем избавле́ние от вся́кия ско́рби и неду́ги пестро́тныя41
/ и ме́дленныя разреша́ющи вско́ре.

Ин, ирмо́с то́йже.

Прииди́те, почерпе́м отпуще́ние от неистощи́маго исто́чника, точа́щаго святы́ню,/ Пречи́стыя Де́вы, и Тоя́ Пречи́стаго Младе́нца, Бо́жия Сло́ва,/ нас ра́ди вочелове́чшагося./ К Нему́же возопии́м:/ Тво́рче, Изба́вителю препросла́вленный со Отце́м и Ду́хом,/ Бо́же, благослове́н еси́.

Неусы́пную, Чи́стая, и Богоприя́тную иму́щи моли́тву/ и непреодоле́емую держа́ву кре́пости,/ враго́в на́ших де́рзость, я́же на ны, разори́,/ и вы́я их под но́зе ве́рному во́инству на́шему низложи́,/ да возвесели́мся о Тебе́, раби́, Сы́ну Твоему́ вопию́ще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ра́дуемся и весели́мся, ве́рнии лю́дие,/ чу́дному явле́нию ико́ны Пречи́стыя Влады́чицы Богоро́дицы:/ река́ бо яви́ся неисчерпа́ема, целе́бную во́ду точа́щи,/ слепы́м бо ви́дети дае́т, и глухи́м слы́шание,/ хромы́м хожде́ние и всем, су́щим в неду́зех, безме́здно исцеле́ние.

Неиспы́тана глубина́, недове́домо та́инство,/ непостижи́м о́браз, Де́во, зача́тия Твоего́,/ зача́тие без се́мене, без му́жа рождество́,/ Безпло́тный воплоти́ся, Преве́чный младе́нствует,/ Сын Бо́жий Сын Тебе́, Де́вы, быва́ет./ Ему́же вопие́м: Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с:
О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть,/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Ра́дуйся, всеблагослове́нная Мари́е,/ из Тебе́ бо всеблагослове́нный Бог оде́яся во всего́ мя, челове́ка,/ и, оде́явся, соедини́ Своему́ Божеству́ неизрече́нным соедине́нием, Де́во Одиги́трие,/ ра́дуйся, Обра́дованная, ра́досте всего́ ми́ра.

Ра́дуйся, лука́вых духо́в Прогони́тельнице,/ ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие./ Ра́дуйся, ю́же Небе́сная неви́димая во́инства славосло́вят всегда́/ и велича́ют я́ко Ма́терь Бо́жию бы́вшую./ Ра́дуйся, Яже ни́жняя сочета́внш с вы́шними.

Ра́дуйся, всех Небе́сных сил без разсужде́ния превосходя́щая, ра́дуйся, Одиги́трие./ Ра́дуйся, вся́кия тва́ри, я́ко Бо́га ро́ждшая, госпо́дствующи, ей, Влады́чице Всепе́тая./ Ра́дуйся, пребыва́еши Де́ва, Чи́стая, и по рождестве́.

Ра́дуйся, жена́м всем сла́во, хра́ме преосвяще́нный Бо́га на́шего./ Ра́дуйся, Одиги́трие./ Ра́дуйся, душеспаси́тельная всей вселе́нней./ Ра́дуйся, покрыва́ющий о́блаче, небе́с ши́ршая./ Ра́дуйся, мирополо́жнице, Боже́ственнаго ми́ра полна́.

Ин, ирмо́с то́йже.

Ум А
́
нгельский и челове́ческий ужаса́ется, Богоро́дице:/ ка́ко Бо́га Небе́снаго, ложесна́ми объе́мши, воплоти́ла еси́?/ Ка́ко, Младе́нца ро́ждши, я́ко Сы́на на руку́ но́сиши?/ Его́же ужаса́ется тварь и трепе́щут го́рнии престо́ли, вопию́ще непреста́нно:/ Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же, препе́тый и превозноси́мый во ве́ки.

Ра́дуйся, су́щая ра́досте всего́ ми́ра, со Арха́нгелом Гаврии́лом вопие́м Ти, Богоро́дице./ Ра́дуйся, вмести́лище Невмести́маго./ Ра́дуйся, Благода́тная, носи́ло Божества́ всего́./ Ра́дуйся, Ада́мово воззва́ние, с Тобо́ю Госпо́дь/ и Тебе́ ра́ди с на́ми, спаса́я нас./ Его́же пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Ко́рень Иессе́ев освяще́нный, ко́рень греха́ на́шего исто́ргнула еси́,/ жезл Ааро́нов процве́тший, Жизнода́теля цве́та израсти́вши Христа́,/ ста́мно манноприе́мная, сме́рти всю си́лу сокруши́ла еси́/ и в поро́ду жи́зни возвела́ еси́ род челове́ческий,/ те́мже Тя пое́м, до́брых вино́вную.

Ты похвала́ христиа́ном еси́, Влады́чице,/ Ты ору́жие на враги́ и стена́ к Тебе́ прибега́ющим./ Тя и ны́не на по́мощь призыва́ем, Госпоже́:/ не даждь враго́м вознести́ся на лю́ди Твоя́,/ и́же Тебе́ не хва́лят, ни Сы́на Твоего́, Богоро́дице,/ и Твое́й ико́не не кла́няются,/ сих победи́ и ду́ши на́ша спаси́.

Песнь 9

Ирмо́с:
Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

Ра́дуйся, Свеще́, Свет невече́рний поне́сшая,/ и в рождестве́ Твое́м многобо́жия тьму разруши́вшая,/ и а́довы про́пасти изба́вльшая лю́ди./ Ра́дуйся, Одиги́трие Богоро́дице, добро́т всех Предхода́таице.

Ра́дуйся, земле́, из нея́же клас прозя́бши Небе́сный ве́рным,/ и ми́ра всего́ душегу́бнаго гла́да изба́ви, разу́мная и одушевле́нная./ О, ра́дуйся, виногра́де, и́же грозд живо́тный ро́ждшая,/ Богоро́дице Чи́стая Одиги́трие!

Ра́дуйся, та́йных цвето́в прекра́сный су́щий раю́./ Ра́дуйся, Ма́ти Де́во, неви́димых ра́зум/ чистото́ю странноле́пно побе́ждши, Богороди́тельнице./ Ра́дуйся, Отрокови́це, ра́дуйся, Одиги́трие, всеми́рное чу́до и слы́шание.

Ле́то живота́ на́шего про́чее сохрани́ неврежде́нно, поможе́нием Твои́м, Де́во Отрокови́це,/ и сподо́би коне́ц благи́й получи́ти нам, воспева́ющим Тя и взыва́ющим:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице Чи́стая Одиги́трие.

Ин, ирмо́с то́йже.

Тебе́, тве́рдую Помо́щницу ро́ду челове́ческому, Богоро́дице Мари́е,/ лик проро́ческий многообра́зно провозвести́:/ сень святу́ю, небе́с простра́ннейшую, скрижа́ль Богопи́санную и купину́ неопали́мую,/ дверь Богопрохо́дную, го́ру же и ле́ствицу, и мост, и жезл процве́тший,/ мы же вои́стинну Богоро́дицу Тя велича́ем.

Та́йна глубины́ рождества́ Твоего́ ум а́нгельский ужаса́ет, Де́во,/ и пречи́стая ико́на де́моны прого́нит,/ и ли́ца нечести́вых омрача́ет, и в студ порева́ет:/ не те́рпят бо взира́ти на си́лу ея́, бе́гают же и исчеза́ют./ Мы же любе́зно покланя́емся и лобыза́ем и Тя, Богоро́дицу, велича́ем.

Предста́тельница су́щи неотсту́пна к Вы́шнему Царю́,/ я́ко иму́щи ма́терне дерзнове́ние непосты́дно,/ в ми́ре глубо́це правосла́вных житие́ утверди́,/ и оте́чество на́ше возвы́си,/ и вся поле́зная да́руй всегда́ рабо́м Твои́м,/ да Тя, Богоро́дице, велича́ем.

О всеми́лостивая христиа́ном Помо́щнице!/ Не мо́жет Тя воспе́ти досто́йно ум челове́ческий и а́нгельский,/ я́ко всея́ тва́ри честне́йши, Небе́сных и земны́х сла́внейши:/ всех бо родила́ еси́ Творца́ и Бо́га./ Но, о Влады́чице, приими́ ми́лостивно, ю́же Тебе́ от се́рдца возложи́хом песнь,/ спаса́й нас всегда́, на Тя бо наде́емся.

Свети́лен:

Да почти́тся всепе́тая Ма́ти Бо́жия,/ Жизнь су́щую ро́ждши, Христа́ Бо́га на́шего,/ ра́йских двере́й отверзе́ние и всего́ ми́ра очище́ние,/ к Животу́ возведе́ние./ Сей есть проро́ки глаго́лавый, Тому́ поклони́мся,/ Бо́гу и Спа́су душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не:

Прииди́те, ве́рнии, с чистото́ю,/ возвели́чим Пречи́стыя Ма́тере Бо́га на́шего чу́дную ико́ну/ и Боже́ственнаго Младе́нца Спа́са Христа́./ Его́же я́ко ро́ждшая на руку́ носи́вши/ и ма́терне дерзнове́ние к Нему́ иму́щи,/ непреста́нно мо́лит за ны/ и подае́т рабо́м Свои́м бога́тыя ми́лости.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4:

Просла́вим, ве́рнии, обра́дованную Богоро́дицу,/ па́че же во усте́х на́ших и́мамы всегда́/ свято́е и благослове́нное и́мя Ея́,/ непреста́нно прибега́юще к пречи́стей Ея́ и цельбоно́сней ико́не,/ То́ю бо обрета́ем я́же на земли́ вся блага́я и поле́зная/ и су́щих на возду́се от де́монов запина́ний избавля́емся,/ я́ко Ма́ти, ро́ждшая всех Творца́,/ спаса́ет от бед ду́ши на́ша.

Да рыда́ет ве́чно сонм злочести́вых,/ не испове́дающих Тя, в рождестве́ Чи́стую Богороди́тельницу,/ и не покланя́ющихся пречи́стей Твое́й ико́не;/ ве́рнии же лю́дие, ра́дующеся,/ испове́даем Тя, и́стинную Де́ву Богоро́дицу,/ я́ко вои́стинну родила́ еси́ пло́тию Христа́ Бо́га на́шего,/ тле́ние Ада́мово попра́ла еси́/ и от греха́ весь мир очи́стила еси́,/ жизнь безконе́чную дарова́ла еси́,/ ра́йский вход ве́рным отве́рзла еси́ Боже́ственным Твои́м Рождество́м./ Его́же моли́, спасти́ся нам, пою́щим ве́рно Твое́ та́инство.

Ра́дуется у́бо и весели́тся неизрече́нною ра́достию/ все мно́жество благочести́вых,/ припа́дающе же, покланя́ются,/ вси благогове́ют Бо́жии Ма́тери с боя́знию,/ благодаря́ще Сию́ по Бо́зе,/ я́ко у Бо́га толи́ких превели́ких благ Хода́таицу,/ в ня́же жела́ют А́нгели прини́кнути,/ и́хже дарова́ Богоро́дицею ве́рным Христо́с Бог наш,/ име́яй премно́жество щедро́т/ и вели́кую пребога́тую ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, глас 8:

Свята́я Твоя́ и сообра́зная ико́на, Богоро́дице Де́во,/ благода́тию Твое́ю пребога́тый су́щий исто́чник,/ кипя́щий всей подсо́лнечней и светя́щий всему́ ми́ру/ светолу́чными Свята́го Ду́ха сия́ньми и исцеле́ний светлостьми́./ Ты бо Бо́га Сло́ва пло́тию несказа́нно родила́ еси́,/ от Арха́нгела Гаврии́ла сицева́я слы́шавши:/ ра́дуйся, Обра́дованная, Госпо́дь с Тобо́ю,/ и Дух Святы́й осени́т Тя к зача́тию./ Та́кожде рекла́ еси́ к первопи́санной Твое́й ико́не, на ту зря́щи:/ с то́ю Моя́ благода́ть./ И сло́во Твое́ со вла́стию ико́не бысть./ И о́браз, и глас, и си́ла, и де́ло,/ и всяк ум превосходя́щая Боже́ственная благода́ть, спребыва́ющи ве́чно,/ зна́мения и чудеса́ непреста́нно содева́ет,/ и душеполе́зное исцеле́ние всем ве́рно приходя́щим подае́т/ Твои́ми Богома́терними непреста́нными к Бо́гу моли́твами.

Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны Богоро́дицы, песни 3-я и 6-я. Проки́мен, аллилу́ия и прича́стен Богоро́дице. Апо́стол, Ева́нгелие ряд и Богоро́дице.

Моли́тва

О Пресвята́я Госпоже́ Влады́чице Богоро́дице! Со стра́хом, ве́рою и любо́вию припа́дающе пред честно́ю ико́ною Твое́ю, мо́лим Тя: не отврати́ лица́ Твоего́ от прибега́ющих к Тебе́. Умоли́, Милосе́рдая Ма́ти, Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Го́спода Иису́са Христа́, да сохрани́т ми́рно страну́ на́шу, Це́рковь Свою́ святу́ю да незы́блему соблюде́т от неве́рия, ересе́й и раско́ла. Не и́мамы бо ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Пречи́стая Де́во, Ты еси́ Всеси́льная христиа́н Помо́щница и Засту́пница. Изба́ви всех, с ве́рою Тебе́ моля́щихся, от паде́ний грехо́вных, от наве́та злых челове́к, от вся́ких искуше́ний, скорбе́й, бед и от напра́сныя сме́рти. Да́руй нам дух сокруше́ния, смире́ние се́рдца, чистоту́ помышле́ний, исправле́ние грехо́вныя жи́зни и оставле́ние прегреше́ний, да вси, благода́рне воспева́юще вели́чия Твоя́, сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия и та́мо со все́ми святы́ми просла́вим пречестно́е и великоле́пое И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

Явление иконы Пресвятой Богородицы во граде Казани (1579)

Казанская икона Божией Матери – одна из самых почитаемых в России икон Пресвятой Богородицы. По своей иконографической композиции она принадлежит к типу, именуемому Одигитрия (Путеводительница).

На иконе изображена Пресвятая Богородица, Которая держит Богомладенца Иисуса на левой руке, обращенного лицом к молящимся; правой рукой Иисус благословляет. В отличие от других, более древних икон типа Одигитрия, глава Богородицы на Казанской Ее иконе наклонена влево, будто Божия Матерь хочет что-то поведать Своему Сыну.

Чудесное явление этой иконы жителям Казани совершилось 8 июля 1579 года, через четверть века после покорения Казанского ханства во время похода во главе с царем Иоанном Грозным (1552) и последовавшего вскоре учреждения Казанской архиепископской кафедры (1555). Это было время, когда благодаря миссионерским трудам первого архиепископа Казанского святителя Гурия (†1563; память 5 декабря) и его помощников – архимандритов Германа (†1567; память 6 ноября) и Варсонофия (†1576, память 11 апреля), Казань постепенно становилась христианским городом с множеством храмов и несколькими монастырями. Однако магометанство оказывало упорное сопротивление, в Казани и ее окрестностях оставались тысячи мусульман и язычников. От недостатка ревностных подвижников-христиан, готовых к исповедничеству, христианство порой уступало натиску чужеродной и враждебной стихии. Необходима была чудесная помощь свыше, и она была явлена через чудотворную икону Божией Матери, получившую наименование Казанской. Повествование о явлении этой иконы и последовавших от нее чудесных знамениях было составлено в 1594 году, через 15 лет после ее явления, митрополитом Казанским Ермогеном (впоследствии Патриарх Московский и всея Руси, принявший мученическую кончину в 1612 году). Сохранился подлинный текст этого повествования (факсимильное издание вышло в 1912 году в Москве).

В июне 1579 года Казань пострадала от страшного пожара, обратившего в пепелище половину города. Недалеко от того места, где начался пожар, сгорел дом стрельца Даниила Онучина. Через несколько дней после пожара стрелец решил приступить к постройке нового дома на прежнем месте, то есть на пепелище. Тогда его дочери, десятилетней Матрене (Матроне), явилась во сне Богоматерь и повелела возвестить архиепископу Казани и городским воеводам, чтобы они взяли на этом месте скрытую в земле Ее икону (икона была зарыта еще при господстве мусульман тайными исповедниками Православия). Матрене было указано место, где ее искать. Девочка открыла об этом видении своей матери, которая вначале не обратила должного внимания на вещий сон отроковицы. После третьего видения и напоминания Матрена стала слезно упрашивать мать исполнить повеление Пресвятой Богородицы. На этот раз мать послушалась дочери, однако архиепископ Иеремия и городские власти не поверили им.

Тогда мать Матрены взяла заступ и начала копать землю в указанном месте. Когда же к ней присоединилась Матрена, то искомое сокровище вскоре было обретено на том месте, где была раньше печь. Это произошло 8 июля 1579 года, в день памяти святого великомученика Прокопия. Обретенная икона была списком (с небольшими отличиями) с Влахернской чудотворной иконы Богоматери, написанной святым евангелистом Лукой.

Едва только весть о чудесном обретении иконы разнеслась по городу, к ней пришли во множестве жители Казани. Архиепископ Иеремия и воеводы со слезами просили у Царицы Небесной прощения в своем маловерии. Архиепископ распорядился звонить во всех уцелевших от пожара храмах и совершил крестный ход с новоявленной иконой к ближайшему храму во имя святителя Николая, где пред иконой был отслужен первый молебен. Затем икону торжественно перенесли в Благовещенский собор и здесь на пути совершилось первое чудесное исцеление – прозрел слепец Иосиф, три года ничего не видевший. В Благовещенском соборе получил исцеление другой слепец – Никита. С чудотворной иконы по указанию архиепископа Иеремии был сделан список и отослан в том же 1579 году вместе с описанием явления и чудес в Москву. Царь Иоанн Грозный повелел на месте обретения святыни построить храм и основать женский монастырь (в честь иконы Божией Матери Одигитрии) для сорока инокинь, в котором и поставили новоявленную икону.

Матрена и ее мать приняли иноческий постриг в новой обители. Матрена (в иночестве Мавра) стала ее первой настоятельницей.

В 1594 году, после преобразования Казанской архиепископии в митрополию (в связи с учреждением в 1589 году Патриаршества), в обители был заложен большой каменный собор в честь Успения Пресвятой Богородицы (освящен митрополитом Ермогеном в 1595 году). Число инокинь в монастыре было увеличено до 64-х.

Чудотворная Казанская икона Божией Матери до 1612 года было местночтимой, празднование в честь нее совершалось в день обретения, 8 июля.

22 октября 1612 года, во время сражения русского народного ополчения с польскими захватчиками, список Казанской иконы находился в войсках князя Димитрия Пожарского. Икона, сопутствовавшая русским в течение всего похода, была поставлена в Москве на Красной площади, против Никольских ворот Кремля. Вскоре Москва была полностью очищена от вражеского нашествия. В память об этом событии царь Михаил Феодорович установил в Москве второе празднество в честь Казанской иконы Божией Матери – 22 октября.

По свидетельству Никоновской Патриаршей летописи, после изгнания поляков из Москвы князь Димитрий Пожарский поставил Казанскую икону в своем приходском храме в честь Введения во храм Пресвятой Богородицы, что на Лубянке. Через несколько лет на средства князя на Красной площади был сооружен Казанский собор. Сюда в 1636 году и была перенесена Казанская икона. Ныне этот святой образ находится в Богоявленском патриаршем соборе в Москве. Список с чудотворной Казанской иконы Божией Матери был также помещен в часовне над гробницей инициатора ополчения Козьмы Минина, расположенной в нижегородском Спасо-Преображенском кафедральном соборе. В честь Казанской иконы Божией Матери был освящен один из приделов этого собора.

В 1648 году, обрадованный рождением наследника Димитрия 21 октября, во время всенощного бдения на праздник в честь Казанской иконы, царь Алексей Михайлович установил праздновать 22 октября по всей России.

В 1721 году один из чтимых списков Казанской иконы был по повелению императора Петра I перенесен из Москвы в новую столицу России – Санкт-Петербург и поставлен сначала в храме на Васильевском острове (на месте нынешнего Андреевского собора), затем – в Троицком соборе Александро-Невской Лавры, а с 1737 года – в храме в честь Рождества Пресвятой Богородицы на Невском проспекте.

15 сентября 1811 года, в день освящения петербургского Казанского собора, икона была с большими почестями перенесена в новый собор.

Во время Отечественной войны 1812 года Казанская икона Божией Матери, ставшая всенародной святыней, также указывала путь к победе русскому воинству, осеняя его в ратном подвиге освобождения Матери – Родины.

В день празднования Казанской иконы – 22 октября 1812 года русские отряды под предводительством полководцев Милорадовича и Платова разбили арьергард маршала Даву, что явилось первым поражением считавшейся дотоле непобедимой французской армии.

Известны многочисленные чудотворные списки с Казанской иконы, прославленные знамениями милости Божией по всей России: в Вязниках (Владимирская область) и Нижнем Ломове (Пензенская область), в Тобольске и Суздале, Витебске и Каргополе, Арзамасе, Вологде и многих других местах.

Перед Казанской иконой Божией Матери Святейший Патриарх Московский и всея Руси Сергий (1943–1944) совершал молитвы во время Великой Отечественной войны, произносил проповеди, утверждавшие веру в победу над германским фашизмом. Для русских православных христиан в этой иконе и поныне воплощена идея молитвенного заступничества и ходатайства Пресвятой Богородицы за наше Отечество.

Литература:

1. Сказание о чудотворной Казанской иконе Пресвятой Богородицы. С предисл. акад. А. И. Соболевского. М., 1912.

2. Слава Богоматери. Сведения о чудотворных и местно чтимых иконах Божией Матери. М., 1907, с. 479–509.

3. Введенский В. Казанская икона Божией Матери. – Журнал Московской Патриархии, 1958, № 10, с. 26–33.

4. Добровольский М., священник. Нижегородский Спасо-Преображенский кафедральный собор и его достопримечательности. Нижний Новгород, 1894.

5. Бухарев И., протоиерей. Чудотворные иконы Пресвятой Богородицы. История их изображения. М., 1901.

6. Булгаковский Дм., священник. Казанская чудотворная икона Божией Матери и бывшие от нее чудеса. СПб., 1896.

7. О Казанской чудотворной иконе Божией Матери в Московском Симоновом монастыре. М., 1887.

8. Чудотворная Казанская икона Божией Матери, находящаяся в С.Петербургском Казанском соборе. 5-е изд. СПб., 1896.

9. Повесть о честном и славном явлении образа Пречистыя Богородицы в Казани. Списано смиренным Ермогеном, митрополитом Казанским. – Журнал Московской Патриархии, 1979, № 7, с. 69–71.

10. Сказание о явлении Казанской иконы. – В кн.: Малов Ев., священник. Казанский Богородичный девичий монастырь. История и современное состояние. Казань, 1879.