Минея. 2-е января. Преподобнаго и Богоноснаго отца нашего Серафима, Саровскаго чудотворца

Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего Серафи́ма, Саро́вскаго чудотво́рца

На ма́лой вече́рни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, самогла́сны, глас 4:

Соше́дшеся днесь, христоимени́тии лю́дие,/ похва́льными пе́сньми венча́им/ земна́го А́нгела и Небе́снаго человека/ и к нему́ те́пле возопии́м:/ о блаже́нне о́тче Серафи́ме,/ по́стников пресла́вная похвало́,/ о нас моли́ся ко Го́споду/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Целому́дрие и кро́тость/ от ю́ности возлюби́в, о́тче Серафи́ме,/ чистото́ю ума́ и се́рдца/ любо́вь Христо́ву стяжа́л еси́,/ е́юже Бо́гови прибли́зился еси́./ Того́ у́бо ны́не моли́/ от бед изба́вити ве́рою творя́щия честную́ па́мять твою́.

Днесь соше́дшеся христоимени́тых люде́й мно́жества/ в прославле́ние честны́х моще́й твои́х,/ преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ ра́дости и весе́лия вси испо́лнишася:/ явил бо ея еси́ боля́щим исцеле́ние/ и хромы́м хожде́ние,/ с ве́рою притека́ющим к ра́це моще́й твои́х.

Сла́ва, глас 6:

Весели́ся и ра́дуйся о Го́споде,/ оби́тель Саро́вская:/ в тебе́ бо возсия свети́льник но́вый Росси́йския земли́./ Красу́йся и лику́й, Це́рковь Бо́жия,/ и и́ноков мно́жества, сора́дуйтеся./ Празднолю́бцев собо́ри, взыгра́йте/ и, вене́ц от духо́вных цвето́в спле́тше,/ с Дави́дом воспо́йте:/ честна́ пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́./Сия́ бо преподо́бному Серафи́му нача́ло сла́вы полага́ет,/ ея́же о́бщники и нас сотвори́/твои́ми моли́твами, блаже́нне.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Никто́же, притека́яи́ к Тебе́,/ посра́млен от Тебе́ исхо́дит, Пречи́стая Богоро́дице Де́во,/ но про́сит благода́ти/ и прие́млет дарова́ние к поле́зному проше́нию.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2:

Изше́д от оте́чествия твоего́,/ преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ и гра́да Ки́ева доше́д,/ тамо у моще́й чудотво́рец/ на путь спаси́тельнаго по́двига благослове́ние прия́л еси́,/ сие́ у́бо и нам низпосли́,/ творя́щим всесвяту́ю и пречестну́ю па́мять твою́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ве́лий иску́с в послуша́нии и́ноческих по́двигов,/ преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ с любо́вию прия́л еси́/ и бра́тию твои́м терпе́нием и любо́вию удиви́л еси́./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Наставле́нии игу́мена укрепля́емь,/ в пусты́нное ме́сто Саро́ва всели́лся еси́, о́тче,/ и та́мо моли́твенному по́двигу кре́пко прилежа́ти потщи́лся еси́,/ и яви́лся еси́ дом Пресвята́го Ду́ха./ Моли́ Христа́ Бо́га о всех нас.

Сла́ва; и па́ки та́яжде стихи́ра: Наставле́нии игу́мена:

И́ ны́не, Богоро́дичен:

Предста́тельница и покро́в Ты еси́, Пречи́стая,/ изба́ви нас от бед лю́тых и обстоя́ний/ и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными Твои́ми моли́твами.

Тропа́рь пи́сан на вели́цей вече́рни.

На вели́цей вечерни

Блаже́н муж: на Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8. А́ще у́бо есть предпра́зднство Святы́х Богоявле́ний, пе́рвее пое́м три стихи́ры предпра́зднства, а́ще же ни, сия́ стихи́ры, повторя́юще пе́рвую и втору́ю, глас 1.

Подо́бен: О, ди́вное чу́до:

О, пресла́вное чу́до,/ подви́жник благоче́стия в Саро́ве явля́ется/ и моли́твенник к Бо́гу те́плый/ Серафи́м пречу́дный нам быва́ет;/ весели́ся, оби́тель Саро́вская,/ иму́щи в себе́ мо́щи преподо́бнаго;/ взыгра́йте, правосла́вных мно́жества,/ преди́внаго Серафи́ма иму́ще в беда́х засту́пника и вопию́ще к нему́:/ ра́дуйся, свети́льниче Росси́йския земли́,/ тьмы сопроти́вных дале́че отрева́й/ и Го́сподеви моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

О, ди́вное чу́до,/ се бо вои́стинну во оби́тели Саро́встей/ благоче́стия столп непоколеби́мый -/ Серафи́м блаже́нный явля́ется нам,/ те́мже, Богому́дрых собо́ри,/ на высоту́ ду́хом возноси́теся,/ к преподо́бному вопию́ще:/ преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ Го́сподеви моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Ди́вны Твоя́ та́йны, Христе́ Бо́же,/ я́ко дарова́л еси́ нам свети́льника, преподо́бнаго Серафи́ма,/ ве́рным лю́дем на сопроти́вныя кре́пкого побо́рника,/ и́ноком и всем правосла́вным христиа́ном моли́твенника,/ святе́й оби́тели похвалу́ и утвержде́ние;/ той и ны́не мо́лит Тя Го́споди,/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость,

Егда́ вшел еси́, преподо́бне, в пусты́ню Саро́вскую,/ тогда́, своея́ во́ли до конца́ совле́кся,/ тве́рдое ко всем послуша́ние показа́л еси́:/ доса́ды бо и безче́стия претерпе́л еси́, ра́дуйся,/ ударе́ния и ра́ны от злых челове́к прия́л еси́,/ о ни́хже и моли́лся еси́, преподо́бне./ Мы же, прославляюще пречестну́ю па́мять твою́,/ мо́лим ти ся, преподо́бне:/ Го́сподеви моли́ся/ мир ми́рови дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Блаже́нна оби́тель Саро́вская,/ иму́щи тебе́, преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ доброде́телей сокро́вище, сосу́д чистоты́,/ целому́дрия храни́теля, прия́телище благода́ти,/ исто́чник исцеле́ний, боля́щим врача́ безме́здна,/ по́стника и́стинна, в ско́рбех уте́шителя,/ жите́йскими страстьми́ обурева́емым ти́хое приста́нище;/ нам же, творя́щим честну́ю па́мять твою́,/ моли́, преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Днесь лику́ют собо́ри ве́рных/ в па́мять твою́, преподо́бне Серафи́ме,/ и велегла́сно вопию́т:/ты, любве́ ра́ди Христо́вы/ вся кра́сная ми́ра оста́вив/ и в пусты́ню Саро́вскую всели́вся,/ ника́коже устраши́лся еси́ неви́димых враг боре́ния,/ но сия́ моли́твами твои́ми, я́ко прах, отмета́л еси́;/ те́мже Го́сподеви моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 8:

Прииди́те, ве́рных собо́ри,/ похва́льными пе́сньми днесь пречу́днаго отца́ просла́вим/ и си́це ему́ возопии́м;/ преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ вои́стинну сподо́бился еси́ Боже́ственныя жи́зни,/ прии́м от Бо́га вене́ц нетле́нныя сла́вы,/ сего́ ра́ди оби́тель Саро́вская тобо́ю хва́лится,/ лю́дие же, чту́ще честны́я мо́щи твоя́ и зря́ще чудеса́ быва́емая,/ сла́вят прославля́ющаго тя Го́спода,/ Ему́же моли́ся, преподо́бне,/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

И ны́не, предпра́зднства или Богоро́дичен, глас то́йже: Царь Небе́сный:

Вход. Проки́мен дне. Чте́ния три преподо́бническая (зри страни́цы 373 – 374)

На литии́ стихи́ры, глас 1:

Ки́ими похва́льными венцы́/ венча́им подви́жника вели́каго,/ преподо́бнаго Серафи́ма?/ Той бо, я́ко наста́вник до́брый,/ в тве́рдости ве́ры и доброде́тели яви́ся,/ Богодухнове́нными уче́нии и равноа́нгельным житие́м/ приходя́щия к нему́ науча́я./ Те́мже вопие́м ему́:/ моли́ся, преподо́бне, Христу́ Бо́гу/ Правосла́вную ве́ру утверди́ти/ и душа́м на́шим спасти́ся.

Прииди́те, и́нок мно́жества,/ днесь преподо́бнаго благоче́стно восхва́лим,/ и́стиннаго ученика́ Спа́сова,/ мирску́ю пре́лесть попра́вшаго,/ яре́м Христо́в на ра́мо взе́мшаго/ и полки́ бесо́в посрами́вшаго./ К нему́же бозопии́м си́це:/ не забу́ди нас, о́тче Серафи́ме,/ восхваля́ющих и чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Све́тлая и Боже́ственная па́мять твоя́,/ преподо́бне Серафи́ме, удиви́ всех,/ аки безпло́тен бо, во пло́ти враги́ неви́димыя посрами́л еси́,/ вся же страна́ Тамбо́вская/ и свята́я оби́тель Саро́вская,/ иму́щи твоя́ святы́я мо́щи, хва́лится,/ си́ми бо здра́вие/ всем, с ве́рою притека́ющим, подае́тся./ Те́мже, просвети́вшеся тобо́ю,/ вопие́м тит преподо́бне:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 5:

Ра́дуйся днесь, вся Росси́йская земле́,/ и свята́я оби́тель Саро́вская, весели́ся./ Ве́рных же мно́жества, сте́кшеся днесь,/ просла́вим преподо́бнаго отца́,/ па́стыря и учи́теля,/ Богому́драго наста́вника заблу́ждшим,/ ско́раго всех боля́щих цели́теля,/ Росси́йския земли́ вели́кое украше́ние,/ его́же похваля́юще, си́це рцем:/ преподо́бне Серафи́ме,/ спаси́ нас моли́твами твои́ми.

И ны́не, Богоро́дичен: Храм и дверь еси́:

На стихо́вне стихи́ры, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся, Живоно́сный Кре́сте:

Радуи́ся, А́нгелом собесе́дниче,/ преподо́бне Серафи́ме,/ благоче́стно бо на земли́ пожи́в,/ мно́ги, приходя́щия к тебе́, стра́ху Госпо́дню поуча́л еси́;/ благода́тию Пресвята́го Ду́ха озаря́емь,/ зрел еси́ бу́дущая, я́ко настоя́щая,/ и умиле́ния и ра́дости мно́ги скорбя́щия душе́ю исполня́л еси́./ Те́мже мо́лим ти ся:/ моли́ся Го́сподеви о чту́щих тя.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ра́дуйся, заблу́ждших учи́телю преди́вный,/ Христа́ Го́спода во хра́ме со Арха́нгелы и А́нгелы ви́дети сподо́бивыйся./ И ны́не, преподо́бне,/ на Небесе́х Того́ зре́ния вы́ну наслажда́яся,/ моли́ся о нас,/ ве́рою творя́щих па́мять твою́.

Стих; Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ра́дуйся, преподо́бне Серафи́ме,/ всем бо храни́те и́стинную ве́ру Христо́ву запове́дал еси́,/ и, Вы́шняго жития́ вожделе́в,/ бога́тство возненави́дел еси́:/ ны́не же неизрече́нную красоту́ Небе́сную зри́ши/ и сла́дкаго пе́ния А́нгельскаго наслажда́ешися./ Те́мже моли́ся Го́сподеви/ дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Преподо́бне о́тче Серафи́ме,/ кто испове́сть труды́ твоя́ и боле́зни?/ Или́ кий язы́к изрече́т же́стокое пусты́нное твое́ житие́,/ бде́ние же и поще́ние,/ еще́ же в затво́ре пребыва́ние,/ усте́н безмо́лвие и моле́ние непреста́нное?/ Вои́стинну яви́лся еси́ по́стником украше́ние,/ моли́твенник к Бо́гу непосты́дный./ Те́мже к тебе́ вопие́м:/ ра́дуйся, и́ноческаго жития́ пра́вило;/ ра́дуйся, в беда́х и ско́рбех вели́кое утеше́ние/ и те́плый всем предста́телю./ Моли́ся, преподо́бне, спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, предпра́зднства или Богоро́дичен: Тво́рец и Изба́витель мой, Пречи́стая:

На благослове́нии хле́бов тропа́рь преподо́бному, два́жды, и предпра́зднству или Богоро́дице .Де́во:

Тропа́рь преподо́бнаго, глас 4:

От ю́ности Христа́ возлюби́л еси́, блаже́нне,/ и, Тому́ Еди́ному рабо́тати пла́менне вожделе́в,/ непреста́нною моли́твою и трудо́м в пусты́ни подвиза́лся еси́,/ умиле́нным же се́рдцем любо́вь Христо́ву стяжа́в,/ избра́нник возлю́блен Бо́жия Ма́тере яви́лся еси́./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ спаса́й нас мо́литвами твои́ми, Серафи́ме, преподо́бне о́тче наш.

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен: Е́же от ве́ка утае́нное:

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Зна́мением кре́стным и моли́твою вра́жия искуше́ния победи́в,/ посто́м и воздержа́нием Го́сподеви благоугоди́л еси́:/ те́мже чуде́с прия́л еси́ дар, всем исцеле́ния подава́я,/ ве́рою притека́ющим к моще́м твои́м, Серафи́ме преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́здаства или́ Богоро́дичен:

Ужа́сно чу́до зача́тия/ и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Присноде́во Чи́стая,/ ужаса́ет мой ум и удивля́ет помышле́ние,/ сла́ва Твоя́, Богоро́дице, всем простре́ся во спасе́ние душ на́ших.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 1:

Во глубине́ пусты́ни Саро́вския коле́на преклоня́л еси́ на ка́мени,/ воздева́я преподо́бнеи твои́ ру́це ко Го́споду,/ те́мже от Спа́са благода́ть Свята́го Ду́ха прия́л еси́/ стра́ждущие телесы́ исцеля́ти и ду́ши ве́рных просвеща́ти./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́, преподо́бне, Христа́ Бо́га спасти́ся нам,/ пра́зднующим святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен:

Моли́тву прие́мши от нас, в кров Твой, Пречи́стая Де́во, прибега́ющих,/ не преста́й моля́щи Человеколю́бца спасти́ся рабо́м Твои́м.

По полиеле́и седа́лсн, глас 7:

Просия́ доброде́тельное житие́ твое́, преподо́бне, ны́не в Росси́йстей земли́,/ и от всех пе́сньми похва́льными сла́вишися:/ ты бо, я́ко Илия́, на колесни́цу доброде́телей вшед,/ на Небеса́ душе́ю возлете́л еси́/ и та́мо пра́ведно пресве́тлым венце́м венча́лся еси́./ Те́мже, благодаря́ще, вопие́м ти, блаже́нне Серафи́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен:

Пречи́стая Де́во,/ поми́луй нас, прибега́ющих ве́рою к Тебе́, Милосе́рдней,/ и прося́щих те́плаго Твоего́ заступле́ния:/ я́ко Ма́ти Бо́га Вы́шняго, моли́ Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его. Стих: Что́ возда́м Го́сподеви о всех, яже воздаде́ ми? Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Днесь, ве́рнии, духо́вно торжеству́юще/ в наро́читем пра́зднице преподо́бнаго отца́/ и благоче́стно ра́дующеся,/ тому́ те́пле возопии́м:/ ра́дуйся, Серафи́ме блаже́нне;/ ра́дуйся, Небе́сный челове́че и земны́й Ангеле;/ ра́дуйся, мно́гих на путь спасе́ния наста́вивый;/ ра́дуйся, ве́рным похвало́ и Росси́йстей земли́ утвержде́ние./ Моли́ся о душа́х на́ших.

Кано́н предпра́зднства на 6, аще же несть предпра́зднства, кано́н Богоро́дице Пара́клисис со ирмосо́м на 6 и свято́му два кано́на на 8. Кано́н пе́рвый, глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Яко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.

Го́споди, отве́рзи мои́ недосто́йнеи устне́ и даждь ми сло́во ра́зума/ воспе́ти досто́йно па́мять блаже́нного Серафи́ма,/ ны́не со А́нгелы моля́щагося Тебе́/ изба́вити нас от вся́каго лю́таго обстоя́ния.

К Богоро́дице вели́кий моли́твенник был еси́, преподо́бне,/ Ю́же ви́дети со апо́столы сподо́бился еси́,/ и ны́не не преста́й моли́твами твои́ми посеща́ти чад твои́х.

От ю́ности твоея́, преподо́бне, преда́лся еси́ умо́м Бо́гови и, стра́сти теле́сныя кре́пким воздержа́нием укроти́в,/ вся́кими доброде́тельми украси́лся еси́, прему́дре.

Богоро́дичен: Всеблага́я Влады́чице,/ Я́же Преблага́го Бо́га пло́тию ро́ждши,/ озло́бленное страстьми́ мое́ се́рдце очи́сти,/ да ве́рою и любо́вию величаю Тя.

Ин кано́н, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петского зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопияше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

По за́поведи Влады́ки Христа́ у́зким и те́сным путе́м вшел еси́, преподо́бне, в Ца́рство Небе́сное,/ широ́кий и простра́нный путь возненави́дев,/ и ны́не моли́ся о нас, творя́щих пресве́тлую па́мять твою́.

От ю́ности на безстра́стия го́ру возше́д и крест свой взем,/ невозвра́тно Христу́ после́довал еси́/ и, духо́вную му́дрость стяжа́в, Го́рняго Иерусали́ма дости́гл еси́, преподо́бне,/ моли́ о нас Еди́наго Человеколю́бца.

Ны́не предстоя́, преподо́бне, Престо́лу Бо́жию,/ моли́ся о стране́ на́шей, изба́витися от наше́ствия иноплеме́нных,/ и христолюби́вым лю́дей земли́ Росси́йския спасе́ние испроси́ моли́твами твои́ми, преподо́бне.

Богоро́дичен: С ве́рою и любо́вию притека́ющих к Тебе́/ и со стра́хом пою́щих Тя/ моли́твенный глас услы́ши, Влады́чице.

Катава́сия по уста́ву.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.

Моли́твами твои́ми, преподо́бне, предстоя́ Бо́гу со А́нгелы,/ за весь мир моли́ся,/ бра́ни вра́жия, потреби́ти и побе́ду на супоста́ты дарова́ти.

От ю́ности ве́рою и лю́бовию прилепи́лся еси́ Влады́це Вы́шних сил, преподо́бне Серафи́ме,/ и, возсия́в в пусты́ни Саро́встей, я́ко со́лнце,/ в ско́рбех приходя́щим к тебе́ уте́шитель был еси́;/ моли́ спасти́ся нам.

Яви́лся еси́, преподо́бне, моля́щимся тебе́ столп непоколеби́м/ и прибе́жище всем притека́ющим во оби́тель Саро́вскую/ и прие́млющим исцеле́ния благода́ть неоску́дную.

Богоро́дичен: Услы́ша Е́ва прама́терь:/ в печа́лех роди́ши ча́да./ Ты же, Чи́стая Де́во, услы́шавши:/ Госпо́дь с Тобо́ю, ра́дуйся, –/ ра́дованным гла́сом печа́ль прама́тере потреби́ла еси́.

Ин

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.

Моли́ся, блаже́нне, Христу́ Бо́гу/ изба́витися нам от гла́да и па́губы,/ от напра́сныя сме́рти, от та́йных прегреше́ний и помышле́ний лука́вых,/ да чи́стым се́рдцем Христу́ возопии́м:/ моли́твами преподо́бнаго спаси́ нас, Го́споди.

Кро́тостию и смире́нием после́дуя Влады́це Христу́,/ всем вся вои́стинну был еси́,/ бо́гатых же и убо́гих неосла́бно благоче́стию поучая́,/ бу́дущая, я́ко настоя́щая, прови́дел еси́./ Моли́ Христа́ Бо́га, преподо́бне, согреше́ний на́ших оставле́ние дарова́ти.

Изба́ви оби́тель твою́, преподо́бне, от вся́каго наве́та вра́жия/ и испо́лни ю любве́ и благода́ти, е́же не помышля́ти о жите́йских,/ но душеспаси́тельныя дости́гнути добро́ты моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Упова́ние и наде́жда на́ша Ты еси́, Пречи́стая Влады́чице,/ спаси́ страну́ и лю́ди Твоя́,/ моля́щияся и и́мя Твое́ призыва́ющия.

Седа́лен, глас 4:

Жите́йское мо́ре страсте́й воздержа́нием препобеди́в/ и в приста́нище безстра́стия прите́к,/ сосу́д воздержа́ния яви́лся еси́, преподо́бне Серафи́ме,/ моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен:

Егда́ предста́ну пред лице́м Созда́теля моего́ в День пра́веднаго Суда́ Его́,/ тогда́, Влады́чице, предста́ни ми и му́ки изба́ви мя ве́чныя,/ да не сни́ду во ад, но да спасу́ся Твои́м, Пречи́стая Богоро́дицде, заступле́нием.

Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Днесь све́тло пра́зднует Саро́вская оби́тель па́мять твою́, преподо́бне, и моли́т тя:/ испроси́ у Го́спода вселе́нней мир/ и душа́м нашим ве́лию ми́лость.

Вели́кими по́двиги твои́ми, преподо́бне,/ я́ко фи́никс, процве́л еси́,/ словесы́ благопло́дными и непоро́чным житие́м сердца́ притека́ющих к тебе́ услажда́я,/ и ны́не у́бо моли́ся, да обря́щем ми́лость от Христа́, Спа́са на́шего.

Твои́ми моли́твами о нас умоли́ Бо́га, преподо́бне Серафи́ме,/ и грехо́вный мрак печа́ли на́шея разори́,/ безстра́стием, ве́рою и любо́вию украси́ всех,/ пресла́вную па́мять твою́ чту́щих.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Влады́чице Де́во,/ Це́рквам красото́, благочести́вым лю́дем держа́во и похвало́,/ непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу,/ да сохрани́т нас от бед моли́твами Твои́ми.

Ин

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Не то́кмо свята́я оби́тель Саро́вская,/ но и вся Росси́йская земля́ име́ет тя, блаже́нне, моли́твенника те́плаго и ско́раго помо́щника,/ кре́пкаго и непобеди́маго засту́пника и хода́тая о душа́х на́ших.

Бу́ди о нас моле́бник и хода́тай ко Пресвяте́й Тро́ице/ и подви́гни на моли́тву с тобо́ю ли́ки святы́х,/ и́хже житию́ поревнова́л еси́, преподо́бне,/ с ни́миже ку́пно моли́ся о ми́ре и устрое́нии всего́ ми́ра,/ да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м в ве́це сем/ и в бу́дущем жизнь ве́чную насле́дуем.

В по́стницех вели́к быв, преподо́бне,/ те́сное и́ноческое в пусты́ни житие́ прохо́дил е́си/ и сие́ во умиле́нней моли́тве сконча́л еси́./ Моли́ спасти́ся нам.

Богоро́дичен: Ты еси́, Пречи́стая Богоро́дице, прибе́жище на́ше и утвержде́ние,/ моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего/ пода́ти нам спасе́ние и грехо́в оставле́ние.

Песнь 5

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Ттвои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стинного Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Всем приходя́щим к тебе́ был еси́ учи́тель и́стинный/ и к Богоро́дице вели́кий моли́твенник,/ и ны́не, преподо́бне, не преста́й моля́ся о ча́дех твои́х,/ я́ко и́маши дерзнове́ние ве́лие.

Да вни́дут ны́не христоимени́тии лю́дие во храм оби́тели Саро́вския,/ к честны́м моще́м твои́м, преподо́бне Серафи́ме, припа́дающе,/ и да про́сят от Тебе́ исцеле́ния, здра́вия и спасе́ния, Христа́ велича́юще.

В нощи́ моля́щу ти ся Бо́гу, преподо́бне,/ враг неви́димый хотя́ше устраши́ти тя,/ но, моли́твою́ твое́ю посра́млен, исчезе́ вселука́вый.

Богоро́дичен: Бо́га, Его́же родила́ еси́, Пречи́стая Мари́е, моли́ рабо́м Твои́м пода́ти прегреше́ний оставле́ние.

Ин

Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди/ и мы́шцею Твое́ю высо́кою/ Твой мир пода́ждь нам,/ Человеколю́бче.

Посто́м и непреста́нною моли́твою просла́вил еси́, преподо́бне, оби́тель Саро́вскую,/ еле́ем от ико́ны Влады́чицы помазу́я неду́жныя/ и тем исцеле́ние неоску́дно подава́я,/ и ны́не моли́ся спасти́ся душа́м на́шим.

Святи́телие и свяще́нницы, сора́дуйтеся и́ноком Саро́вским,/ и прости́и лю́дие, вку́пе воспо́йте блаже́ннаго отца́,/ обурева́емых скорбьми́ ти́хое приста́нище,/ врача́ душе́вным и теле́сным неду́гом ско́раго.

Принеси́ моли́твы твоя́ преподо́бне,/ я́ко же́ртву благоприя́тну и непоро́чну, ко Пресвяте́йи́ Тро́ице,/ и не забу́ди нас, ны́не творя́щих па́мять твою́, ми́лость испроси́ ненави́дящим, оби́дящим и вражду́ющим на нас/ и изба́ви всех от вся́кия ско́рби.

Богоро́дичен: Упра́ви ум мой, Влады́чице, обурева́емый страстьми́ мно́гими,/ спаси́, Богоро́дице, к Тебе́ прибега́ющий,/ ины́я бо по́мощи, Чи́стая, ра́зве Тебе́, не зна́ем.

Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

Свята́я душа́ твоя́ оби́тель бысть Бо́гу,/ в не́йже Оте́ц, Сын и Святы́й Дух всели́ся,/ те́мже мо́лим тя, преподо́бне,/ наважде́ния вра́жия от чту́щих тя отжени́/ и ве́рным лю́дем мир и здра́вие да́руй.

Вели́кия твоя́ пусты́нныя по́двиги и труды́/ и сла́дость уче́ния твоего́ почита́ем, преподо́бне Серафи́ме,/ и́миже мно́гая приходя́щия к тебе́ просвети́л еси́ и научи́л еси́ воспева́ти Единосу́щную Тро́ицу.

Житие́м чи́стым после́довав Владыце Христу́,/ тече́ние до́брое сконча́л еси́, преподо́бне,/ к ве́чным же оби́телем возше́д, блаже́нне,/ зри́ши та́мо, я́же А́нгели ви́дят,/ Те́мже, чту́ще па́мять твою́, Христа́ велича́ем.

Богоро́дичен: Ны́не к Тебе́ прибега́ю, Пречи́стая,/ спаси́ мя моли́твами Твои́ми и соблюди́:/ ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши, я́ко Ма́ти Всемогу́щаго.

Ин

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жася,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Грехо́в испо́лнени вси есмы́,/ твоя́ же моли́твы, пpeподо́бне Серафи́ме, я́ко кади́ло благово́нно, ко Го́сподеви восхо́дят./ Ны́не мо́лим тя :/ волну́ющееся в земли́ на́шей мо́ре зла́го неве́рия изсуши́/ и спасе́ние душа́м на́шим от Го́спода испроси́.

Блаже́н вои́стинну был еси́, преподо́бне Серафи́ме,/ нището́ю бога́тство и пла́чем ра́ дость стяжа́в,/ ю́же приходя́щим оби́льно подава́л еси́,/ и ны́не лучи́ чуде́с источа́еши/ и исцеля́еши всех, с ве́рою к тебе́ притека́ющих.

В пусты́ни кладене́ц ископа́в твои́ма рука́ма, преподо́бне,/ приходя́щия жа́ждyщия лю́ди напои́л еси́,/ и ны́не мно́гим неду́жным водо́ю кладенца́ сего́ боле́зни исцеля́еши;/ вои́стинну ди́внаго моли́твенника и чудотво́рца всем, преподо́бне, Влады́ка тя показа́.

Богоро́дичен: Вои́стинну Тя, Ма́терь Бо́жию, испове́дуем, и́стинную Богоро́дицу:/ Твои́м бо Рождество́м тле́ннаго осужде́ния изба́вихомся,/ милосе́рдия ра́ди Человеколю́бца Бо́га,/ и к жи́зни нетле́нней воззва́ни бы́хом.

Конда́к, глас 2:

Ми́ра красоту́ и я́же в нем тле́нная оста́вив, преподо́бне,/ в Саро́вскую оби́тель всели́лся еси́/ и, та́мо а́нгельски пожи́в,/ мно́гим путь был еси́ ко спасе́нию,/ сего́ ра́ди и Христо́с тебе́, о́тче Серафи́ме, просла́ви/ и да́ром исцеле́ний и чуде́с обогати́./ Те́мже вопие́м ти:/ ра́дуйся, Серафи́ме, преподо́бне о́тче наш.

И́кос:

Оста́вив род и дру́ги,/ бога́тство, я́ко прах, вмени́в,/ в пусты́ни Саро́встей водвори́лся еси́/ и, на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́вся, А́нгелов ликостоя́ния сподо́бился еси́./ Те́мже духо́вная разуме́ния прии́м,/ пода́ждь и нам, преподо́бне, разу́мно пе́сньми воспе́ти тя, си́це глаго́лющим:/ ра́дуйся, Серафи́ме блаже́нне, Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле;/ ра́дуйся, в любви́ Христу́ подража́телю;/ ра́дуйся, Свята́го Ду́ха оби́тель;/ ра́дуйся, уныва́ющим ве́лие ра́дование;/ ра́дуйся, исто́чниче исцеле́ний;/ ра́дуйся, скорбя́щим душа́м сла́дкое утеше́ние;/ ра́дуйся, и́ноком ти́хое приста́нище и учи́телю прему́дрый;/ ра́дуйся, похвало́ земли́ Росси́йския;/ ра́дуйся, Серафи́ме, преподо́бне о́тче наш.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халдеи́ же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Чу́дно житие́ твое́ яви́ся, преподо́бне,/ благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнено,/ блаже́нну вои́стинну кончи́ну преподо́бных прия́л еси́, о Христе́ ра́дуяся./ Мы же к просла́вльшему тя взыва́ем:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Мно́жество люде́й, во святу́ю оби́тель соше́дшеся днесь, преподо́бне Серафи́ме,/ честны́м моще́м твои́м покланя́ется,/ от ни́хже исцеле́ния вси почерпа́ем, непреста́нно зову́ще;/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Во всю зе́млю изы́де веща́ние сие́,/ я́ко в Саро́ве чудотво́рец пресла́вен яви́ся,/ исцеле́ний мно́жество источа́я всем, с ве́рою приходя́щим и вопию́щим:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во,/ ро́ждшая Сло́во па́че сло́ва, Зижди́теля Твоего́,/ Того́ моли́ с преподо́бным Серафи́мом поми́ловати ду́ши на́ша.

Ин

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Поми́луй нас, Го́споди,/ и от вся́каго зла душетле́ннаго сохрани́ моли́твами уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Серафи́ма,/ да вси уми́льно вопие́м Ти:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Кто не почуди́тся, кто не просла́вит неизсле́димую глубину́ милосе́рдия Твоего́, Го́споди,/ я́ко яви́л еси́ всему́ ми́ру уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Серафи́ма,/ моли́твенника те́плаго о нас, вопию́щих Тебе́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Благода́рное сие́ пе́ние, от нас приноси́мое тебе́, преподо́бне Серафи́ме, приими́/ и всем нам, пра́зднующим святу́ю па́мять твою́/ и поклоня́ющимся моще́м твои́м, исцеле́ние да́руй, вопию́щим:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Ты еси́, Пресвята́я Богоро́дице, прибе́жище на́ше и утвержде́ние,/ моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего/ пода́ти нам спасе́ние и грехо́в оставле́ние.

Песнь 8

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́ведного же́ртву водо́ю попали́л еси́:/вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Плотски́я стра́сти укроти́в и ми́рови умертви́вся,/ глаго́лы жи́зни ве́чныя се́рдцем твои́м, блаже́нне, прия́л еси́,/ науча́я всех, к тебе́ притека́вших, взыва́ти:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В прославле́нии честны́х моще́й твои́х, преподо́бне,/ оби́тель Саро́вская ра́дости испо́лнися./ Лю́дие же вси ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу взыва́ху:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнен сый, преподо́бне Серафи́ме,/ ве́рным лю́дем, творя́щим святу́ю па́мять твою́,/ моли́твами твои́ми испроси́ грехо́в проще́ние, вопию́щим:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Спасе́ния Хода́таица нам яви́лася еси́, Богоро́дице,/ ро́ждшая Спа́са и Влады́ку всех,/ те́мже мо́лим Тя:/ спасе́ния сподо́би всех, песносло́вящих Тя ве́рно во вся ве́ки.

Ин

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.

Доброде́тельному житию́ твоему́, преподо́бне, позави́дев, враг вселука́вый/ восхоте́ запя́тие тебе́ сотвори́ти,/ ты же, благода́тию Бо́жиею и моли́твами Влады́чицы посрами́в того́,/ Бо́га просла́вил еси́, песносло́вя:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Я́ко мо́лния, блиста́ющися, све́тится на поднебе́сней,/ та́ко и вещания о твои́х, преподо́бне, чудесе́х во всю зе́млю изыдо́ша./ Мы же, дивя́щеся сла́ве твое́й, вопие́м:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Су́етными и стра́стными помышле́нии мяту́щийся ум наш исцели́, преподо́бне,/ во́лны зла́го нече́стия укроти́,/ разсла́бленная жите́йскими попече́нии сердца́ на́ша укрепи́,/ да сла́вим Христа́ Соде́теля во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле Госпо́день огнезра́чный;/ ра́дуйся, заре́ невеще́ственнаго блиста́ния;/ ра́дуйся, о́блаче возсия́вшаго Со́лнца преди́внаго, Христа́ Спа́са на́шего,/ Его́же превозно́сим во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети,/на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти,/ Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Недосто́йными усты́ воспева́емое тебе́ ма́лое хвале́ние на́ше,/ преподо́бне, не пре́зри, но приими́/ и всех, прославля́ющих тя, освяти́,/ бед, и напа́стей, и ве́чнаго муче́ния изба́ви,/ да тя при́сно воспева́ем.

Мраз нощны́й и вар дневны́й во уедине́нии пусты́ннем до́блественне претерпе́в,/ дом Прему́дрости Бо́жия был еси́/ и к сия́нию невече́рнему восте́кл еси́./ Моли́ спасти́ся нам.

Сла́вится днесь оби́тель,/ в не́йже яре́м Христо́в прия́ти изво́лил еси́:/ та́мо бо, в пусты́ни, дни твоя́ пребы́л еси́/ и, твои́ми уче́ньми мно́ги приходя́щия к тебе́ вразуми́в,/ научи́л еси́ бы́ти ча́да Це́ркве Христо́вы.

Богоро́дичен: Ты еси́ кре́пость на́ша,/ Ты еси́ похвала́ и ра́дование,/ Храни́тельница на́ша, заступле́ние,/ прибе́жище и Предста́тельница непобеди́мая,/ Пречи́стая Богоро́дице, спаси́ рабы́ Твоя́.

Ин

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу,/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/с Безпло́тными ли́ки Тя велича́ющее.

Вели́ким отце́м, дре́вле в посте́ и по́двизех просия́вшим, поревнова́в, преподо́бне,/ чрез вся дни живота́ твоего́ в моли́тве, слеза́х и труде́х пребы́л еси́,/ до́ндеже дости́гл еси́ Небе́сныя оби́тели,/ те́мже тя досто́йно ублажа́ем.

Кре́пкою си́лою Христо́с Бог тя препоя́са и укрепи́ побежда́ти ко́зни де́монския, преподо́бне./ Те́мже ны́не мо́лим тя:/ моли́ Человеколю́бца Бо́гa,/ да изба́вит всех нас от вра́жиих нахожде́ний и искуше́ний и спасе́т ду́ши на́ша.

В боле́знех и ско́рбех на́ших к тебе́, преподо́бне, прибега́ем/ и из глубины́ душе́вныя вопие́м:/ бу́ди нам небу́рное приста́нище и боле́знем ско́рый цели́тель/ и изба́ви нас от вся́каго неду́га и ну́жды,/ да тя непреста́нно велича́ем.

Богоро́дичен: Еди́наго от Святы́я Тро́ицы, Сло́вa и Сы́на родила́ еси́, Де́во Пречи́стая,/ Его́же с преподо́бными и пра́ведными моли́ о рабе́х Твои́х,/ ве́рою прося́щих грехо́в проще́ния.

Свети́лен.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Прииди́те, вси ве́рнии,/ свяще́нными пе́сньми восхва́лим ди́внаго в чудесе́х преподо́бного Серафи́ма,/ но́ваго свети́льника Росси́йския земли́,/ А́нгелом собесе́дника и те́плаго моли́твенника к Бо́гу/ о чту́щих святу́ю па́мять его́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или Богоро́дичен:

По Бо́зе упова́ние иму́ще на Тя, Пречи́стая Богоро́дице,/ мо́лим Ти ся:/ Ро́ждшагося из Тебе́ умоли́ дарова́ти мир вселе́нней и ве́лию ми́лость.

На хвали́тех стихи́ры на 6, предпра́зднства 3 и преподо́бному 3. А́ще же несть предпра́зднства, преподо́бному на 4, глас 8:

Приспе́ всечестны́й пра́здник оби́тели Саро́вския,/ па́мять преподо́бнаго Серафи́ма,/ ему́же ны́не си́це возопии́м:/ ра́дуйся, по́стником свети́ло и утвержде́ние,/ и́ноком звездо́, я́коже волхво́м,/ показу́ющая путь в Небе́сныя оби́тели,/ свяще́нником похвало́ пресла́вная,/ любве́ и целому́дрия исто́чниче неизсяка́емый,/ свети́льниче пресве́тлый духо́внаго разсужде́ния;/ ра́дуйся, пра́вило доброде́телем вели́кое.

Блаже́нне о́тче Серафи́ме,/ Христо́ви вои́стинну после́довал еси́,/ братолю́бием и незло́бием всех к себе́ привлека́я,/ кро́тостию же и смире́нием/ мно́ги доброде́тельному пути́ науча́я./ Те́мже любо́вию па́мять твою́,/ преподо́бне Серафи́ме, ублажа́ем.

В пусты́ню всели́лся еси́, преподо́бне,/ и, та́мо испо́лнився духо́вныя прему́дрости,/ на высоту́ доброде́тели возше́л еси́./ Те́мже вопие́м ти:/ ра́дуйся, церко́вное украше́ние,/ свяще́нником до́брое утеше́ние,/ и́ноком благоле́пие и похвало́,/ Серафи́ме блаже́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Прииди́те, и́ноков собо́ри и по́стников сосло́вие,/ прииди́те, христоимени́тых люде́й мно́жества,/ пе́сньми и́стиннаго по́стника почти́м, вопию́ще:/ ра́дуйся, по стопа́м Влады́ки Христа́ у́зким путе́м управля́емый,/ и притека́ющим к тебе́ в беда́х и ско́рбех ско́рый помо́щниче,/ и спасе́ния хода́таю преди́вный./ Ра́дуйся, да́ром проро́чества укра́шенный,/ прорица́яй, я́ко настоя́щая, гряду́щая,/ моли́ся, преподо́бне Серафи́ме,/ о чту́щих ве́рою и любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен:

Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод Живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы/ поми́ловати ду́ши на́ша.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

На литурги́и

Блаже́нны от кано́на пе́рваго песнь 3-я и втора́го кано́на песнь 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что́ возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24 или́ от Матфе́я, зача́ло 10. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Молитва

О пречу́дный о́тче Серафи́ме, вели́кий Саро́вский чудотво́рче, всем прибега́ющим к тебе́ скоропослу́шный помо́щниче! Во дни земна́го жития́ твоего́ никто́же от Тебе́ тощ и неуте́шен оты́де, но всем в сла́дость бысть виде́ние ли́ка твоего́ и благоуве́тливый глас слове́с твои́х. К сим же и дар исцеле́ний, дар прозре́ния, дар немощны́х душ врачева́ния оби́лен в тебе яви́ся. Егда́ же призва́ тя Бог от земны́х трудо́в к Небе́сному упокое́нию, николи́же любы́ твоя́ преста́ от нас, и невозмо́жно есть исчи́слити чудеса́ твоя́, умно́жившася, я́ко зве́зды небе́сныя: се бо по всем конце́м земли́ на́шея лю́дем Бо́жиим явля́ешися и да́руеши им исцеле́ния. Те́мже и мы вопие́м ти: о прети́хий и кро́ткий уго́дниче Бо́жий, дерзнове́нный к Нему́ моли́твенниче, николи́же призыва́ющия тя отрева́яй! Вознеси́ о нас благомо́щную твою́ моли́тву ко Го́споду сил, да да́рует нам вся благопотре́бная в жи́зни сей и вся к душе́вному спасе́нию поле́зная, да огради́т нас от паде́ний грехо́вных и и́стинному покая́нию да научи́т нас, во е́же безпреткнове́нно вни́ти нам в ве́чное Небе́сное Ца́рство, иде́же ты ны́не в незаходи́мей сия́вши сла́ве, и та́мо воспева́ти со все́ми святы́ми Живонача́льную Тро́ицу во ве́ки веко́в. Аминь.

 

Преподобный Серафим Саровский

Родился 19 июля 1754 года в г.Курске в благочестивой купеческой семье Исидора и Агафии Мошниных. Во Святом Крещении был наречен Прохором, в честь святого Прохора, апостола от 70-ти (память 4 января и 10 августа). Исидор Мошнин брал подряды на строительство каменных зданий; под конец жизни начал постройку церкви во имя преподобного Сергия Радонежского в г. Курске, но скончался до окончания работ. Трех лет святой Прохор лишился отца, завещавшего супруге .окончить строительство храма.

С младенчества святой Прохор был под особенным покровительством Промысла Божия. Однажды Агафия Мошнина взяла с собой сына на строительство храма и он, оступившись, упал с колокольни, но Господь сохранил жизнь будущего светильника Церкви: испуганная мать, спустившись вниз, нашла сына невредимым. Святой Прохор с детский лет любил посещать церковные службы и читать Священное Писание и Четьи-Минеи, но больше всего любил он молиться в уединении.

На десятом году святой Прохор тяжело заболел; в сонном видении ему явилась Божия Матерь, обещая исцелить его от болезни. Вскоре через двор усадьбы Мошниных прошел крестный ход с иконой Знамения Пресвятой Богородицы; мать вынесла святого Прохора приложиться к святой иконе, после чего он быстро поправился.

Еще в отрочестве святой Прохор решил посвятить свою жизнь служению Богу и уйти в монастырь. Мать благословила его на иноческий путь медным распятием, которое преподобный всю жизнь носил на груди. Незадолго до того святой Прохор с паломниками отравился пешком из Курска в Киев на поклонение Печерским угодникам.

Схимонох старец Досифей, которого посетил святой Прохор, благословил его идти в Саровскую пустынь и спасаться там. Вернувшись ненадолго в родительский дом, святой Прохор навсегда простился с матерью и родными. 20 ноября 1778 года он пришел в Саров, где настоятелем был мудрый старец отец Палхомий. Определив юношу в послушники. он назначил ему в духовники старца Иосифа. Под руководством старца святой Прохор проходил многие монастырские послушания: был келейником, трудился в хлебне, просфорне и столярне, нес обязанности пономаря, все исполнял с ревностью и усердием. Постоянной работой он ограждал себя от скуки – этого, как позже он говорил, «опаснейшего искушения для новоначальных иноков, которое врачуется молитвой, воздержанием от празднословия, посильным рукоделием, чтением Слова Божия и терпением, потому что рождается оно от малодушия, беспечности и празднословия».

По примеру других монахов, удалявшихся в лес для молитвы, святой Прохор испросил благословение старца в свободное время тоже уходить в лес, где в полном одиночестве творил Иисусову молитву.

Через два, года послушник святой Прохор заболел водянкой, тело его распухло, он испытывал тяжкие страдания. Наставник, отец Иосиф, и другие старцы, любившие святого Прохора, ухаживали за ним. Болезнь длилась около трех лет, и ни разу никто не услышал от него слова ропота. Старцы хотели вызвать к нему врача, на что святой Прохор сказал отцу Пахомию: «Я предал себя, отче святый, Истинному Врачу душ и телес – Господу нашему Иисусу Христу и Пречистой Его Матери…», – и попросил, чтобы его причастили Святых Таин. Тогда же святому Прохору было видение: в несказанном свете явилась Матерь Божия в сопровождении святых апостолов Петра и Иоанна Богослова. Указав рукой на больного, Пресвятая Девы сказала Иоанну: «Сей – от рода нашего». Затем Она коснулась жезлом бока больного, и тотчас жидкость, наполнившая тело, стала вытекать через образовавшееся отверстие, я он быстро поправился. Вскоре на месте явления Божией Матери была построена больничная церковь, один из приделов которой был освящен во имя преподобных Зосимы и Савватия, Соловецких чудотворцев. Престол для придела святой Прохор соорудил из кипарисового дерева и всегда приобщался Святых Таин в этой церкви.

Пробыв восемь лет послушником в Саровской обители, он принял иноческий постриг с именем Серафим (евр. – пламенный), столь удачно выражающим его подлинно пламенную любовь к Богу и стремление ревностно Ему служить. Через год преподобный Серафим был посвящен в сан иеродиакона. Горя Духом, он служил в храме. Господь сподобил преподобного благодатных видений: неоднократно он видел святых Ангелов, сослужащих братит. Особенного благодатного видения преподобный сподобился во время Божественной Литургии в Великий Четверг, которую совершали настоятель Пахомий и старец Иосиф. Когда после пения тропарей преподобный произнес: «Господи, спаси благочестивыя», – и, стоя в царских вратах, навел орарь на молящихся с возгласом «и во веки веков», внезапно его осенил Светлый луч. Подняв глаза, преподобный Серафим увидел Господа Иисуса Христа, идущего по воздуху от западных дверей храма, с окружении Небесный Бесплотных Сил. Дойдя до амвона, Господь благословил всех молящихся и вступил в местный образ справа от царских врат. Преподобный Серафим в духовном восторге не мог ни слова проговорить, ни сойти с мести. Его увели под руки в алтарь, где он простоял еще три часа, меняясь в лице от озарившей его великой благодати. После видения преподобный усилил подвиги: днем он трудился в обители, a ночи проводил в молитве в лесной пустынной келлии.

В 1793 году в возрасте 39 лет, преподобный Серафим был рукоположен в сан иеромонаха. После кончины настоятеля, отца Пахомия предобный. Серафим, имея его предсмертное благословение на новый подвиг – пустынножительство, взял также благословение у нового настоятели отца Исаии и ушел в пустынную келлию в нескольких километрах от монастыря, в глухом лесу. Здесь он стал предаваться уединенным молитвам, приходя в обитель лишь в субботу, перед всенощной и возвращаясь к ceбе в келлию после Литургии, за которой Причащался Святых Тайн. Свое келейное молитвенное правило преподобный Серафим совершал по уставу древних пустынножителей; со Святым Евангелием никогда не расставался, прочитывал в течение недели весь Новый Завет, читал также святоотеческие и Богослужебные книги, Около келлии он развел огород и усвоил пчельник. Сам себе добывая пропитание, преподобный держал очень, строгий пост, ел один раз в сутки, а в среду и пятницу воздерживался от пищи. В первую неделю Святой Четыредесятницы он не принимал пищи до субботы, когда причащался Святых Таин.

Святой старец в уединении иногда настолько погружался но внутреннюю сердечную молитву, что подолгу оставаясь неподвижным, ничего не слыша и не видя вокруг. Навещавшие его изредка пустынники – схимонах Марк Молчальник и иеродиакон Александр, застав святого в такой молитве, с благоговением удалялись. Около трех лет преподобный питался только одной травой снитью, которая росла вокруг его кельи. К нему все чаще стали приходить, кроме братии, миряне – за советом и благословением. Это нарушало его уединение. Испросив благословение настоятеля, преподобный прекратил к себе доступ мирянам, а затем и всем остальным, получив знамение, что Господь одобряет его мысль о полном безмолвии. По молитве преподобного дорогу в его пустынную келлию преградили огромные сучья вековых сосен. Теперь только птицы, слетавшиеся во множестве к преподобному, и дикие звери посещали его.

Видя подвиги преподобного Серафима, диавол навел на святого мысленную брань – упорное продолжительное искушение. Для отражения натиска врага преподобный Серафим усугубил труды, взяв на себя подвиг столпничества. Каждую ночь он поднимался на огромный камень в лесу и молился с воздетыми руками, взывал: «Боже, милостив буди мне грешному». Днем же он молился в келлии на другом камне, который принес из леса. Так молился преподобный 1000 дней и ночей. Диавол,. посрамленный Преподобным, задумал умертвить его и наслал разбойников. У преподобного, работавшего на огороде, был в руках топор, но он не стал обороняться, вспомнив слова Господа: «Взявшие меч, мечом погибнут» (Мф. 26, 52). Разбойники нещадно били преподобного, проломили ему голову, сломали несколько ребер. Все сокрушив в келлии и ничего не найдя в ней, кроме иконы и нескольких картофелин, они устыдились своего злодеяния и ушли. Преподобный, придя в сознание, дополз до келлии и, мучительно страдая, пролежал всю ночь. Наутро с великим трудом он добрел до обители. Братия ужаснулись, увидев израненного подвижника. Восемь суток пролежал преподобный, страдал от ран. Царица Небесная явилась ему в тонком сне с апостолами Петром и Иоанном. Коснувшись головы преподобного, Пресвятая Дева даровала ему исцеление. После этого преподобный Серафим провел около пяти месяцев в обители, я. затем вновь ушел в пустынную келлию. Оставшись согбенным, преподобный ходил, опираясь на посох, или топоpик, однако своих обидчиков простил и просил не наказывать. После смерти настоятеля отца Исаии, бывшего с юности преподобного его другом, он взял на себя подвиг молчальничества. Если святому в лесу встречался человек, он падал ниц и не вставал, пока прохожий не удалялся. В таком безмолвии старец провел около трех лет, перестав посещать обитель в воскресные дни. Плодом великого подвижничества явилось для преподобного стяжание мира души и радости о Святом Духе. Преподобный Серафим впоследствии говорил одному из монахов монастыря: «…радость моя, молю тебя, стяжи дух мирен, и тогда тысячи душ спасутся около тебя». Новый настоятель отец Нифонт предложил отцу Серафиму или по-прежнему приходить в монастырь по воскресеньям для участия в Богослужении, или вернуться в обитель. Преподобный избрал последнее, так как ему было трудно ходить из пустыни в монастырь. Весной 1810 года он возвратился в обитель после пятнадцатилетнего пребывания в пустыни. Не прерывая молчания, он к этому подвигу прибавил еще и затвор и, никуда не выходя и никого у себя не принимая, непрестанно находился в молитве и Богомыслии. В затворе преподобный Серафим сподобился от Бога особых благодатных даров – прозорливости и чудотворения. 25 ноября 1825 года Матерь Божия вместе с празднуемыми в этот день двумя святителями – Климентом Римским и Петром Александрийским – явилась в сонном видении старцу и повелела ему выйти из затвора.

Преподобный Серафим открыл двери своей келлии для всех. Старец видел сердца людей и как духовный врач исцелил душевные и телесные болезни молитвой к Богу и благодатным словом. Приходившие к преподобному Серафиму за назиданием чувствовали его великую любовь и с умилением слушали ласковые слова, с которыми он обращался к людям: «радость моя, сокровище мое». Старец стал посещать свою пустынную келлию и родник, называемый Богословским, около которого ему выстроили маленькую келлию. Выходя из келлии, старец всегда нес за плечами котомку, где лежало Евангелие и груз из камней и песка. На вопросы, зачем он это делает святой, смиренно отвечал: «Томлю томящего меня».

В последний период своей жизни преподобный Серафим. особенно заботился о своем любимом детище – Дивеевской женской обители. Еще и сане иеродиакона он сопровождал покойного настоятеля отца Пахомия в Дивеевскую общину к настоятельнице монахине Александре, великой подвижнице, и тогда отец Пахомий благословил преподобного заботиться о «дивеевских сиротах». Ученики и духовные дети помогали святому окормлять Дивеевскую общину: Михаил Васильевич Мантуров. исцеленный преподобным от тяжкой болезни по совету старца принявший на себя подвиг добровольной нищеты. Елена Васильевна Мантурова, одна из Сестер дивеевских, Николай Александрович Мотовилов, также исцеленный преподобным. Н. А. Мотовилов записал замечательные поучения преподобного Серафима о цели христианской жизни. В последние годы жизни преподобного Серафима один исцеленный им видел его стоявшим на воздухе во время молитвы. Святой строго запретил рассказывать об этом ранее его смерти.

Все знали и чтили преподобного Серафима как великого подвижника и чудотворца. С 1831 года преподобный предвозвещал о предстоящем голоде, и, по его совету, в Саровской обители сделали запас хле6а на шесть лет, вследствие чего спаслись от голода. За год и девять месяцев своей кончины, в праздник Благовещения, преподобный Серафим еще раз сподобился явления Царицы Небесной в сопровождении Крестителя Господня Иоанна, апостола Иоанна Богослова и двенадцати дев, святых мучениц и преподобных. Пресвятая Дево долго беседовала с преподобным, поручая дивеевских сестер. Закончив беседу она сказала ему: «Скоро, любимче Мой, будешь с нами»…

Преподобный Серафим стал заметно слабеть и говорил многим о близкой кончине. В то время его часто видели у гроба, стоявшего в сенях его келлии и приготовленного им для себя. Преподобный сам указал место, где следовало похоронить его, – близ алтаря Успенского собора. 1 января 18ЗЗ года Преподобный Серафим в последний paз пришел в больничную Зосимо-Савватиевскую церковь к Литургии и причастился Святых Таин, после чего благословил братию и простился, сказав: «Спасайтесь, не унывайте, бодрствуйте, днесь нам венцы готовятся». Второго января келейник преподобного, отец Павел, в шестом часу утра вышел из своей келлии, направляясь в церковь, и почувствовал запах гари, исходивший из келлии преподобного; в келлии святого всегда горели свечи, и он говорил: «Пока я жив. пожара не будет, а когда я умру, кончина моя откроется пожаром». Когда двери открыли, оказалось, что книги и другие вещи тлели, а сам преподобный стоял на коленях перед иконой Божией Матери в молитвенном положении, но уже бездыханный.

Желая дать возможность почитателям прощаться сo старцем, лежащим уже во гробе, целые восемь суток оставляли почившего непогребенным; он лежал в Успенским соборе, и в это время ко гробу его стекались тысячи жителей из окрестных мест и соседних губернии.

В 1891 году над гробницей преподобного Серафима была выстроена часовня. У раки с его снятыми мощами совершались многочисленные знамения и исцеления. 19 июля 1903 года совершилось торжественное прославление великого угодника Божия – преподобного Серафима.