Преподо́бнаго Ага́пита Пече́рскаго, врача́ безме́зднаго
ВЕЧЕР
На Го́споди, воззва́х:
стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Духо́вныя благода́ти дарова́ние изоби́льно/ прие́мь свы́ше, Ага́пите преподо́бне,/ а́ки ре́чными струя́ми, всех напая́еши/ и моли́твами твои́ми подае́ши исцеле́ние/ всем, с ве́рою к тебе́ притека́ющим./ Сего́ ра́ди и мы, дерзнове́ние прие́мше,/ кла́няемся ра́це моще́й твои́х и про́сим,/ да пода́си душа́м и телесе́м на́шим исцеле́ние.
Стра́сти безслове́сныя ума́ чистото́ю/ и непреста́нными в моли́твах стоя́нии/ покори́в ду́ху, всеблаже́нне,/ прия́л еси́ благода́ть исцеле́ния/ и подае́ши неоску́дно всем,/ прося́щим от Тебе́ по́мощи./ Те́мже и мы, твое́ почита́юще успе́ние,/ мо́лимтися приле́жно:/ я́ко врач безме́здный/ пода́ждь душа́м и телесе́м на́шим исцеле́ние.
Ра́ка моще́й твои́х, о́тче преподо́бне Ага́пите,/ светоза́рное не́бо явля́ется,/ показу́я чудеса́, я́ко лучено́сныя зве́зды,/ и подае́т благода́тное исцеле́ние/ с наде́ждою к ней притека́ющим./ Сего́ ра́ди и мы, упова́ние иму́ще,/ мо́лимтися приле́жно/ дарова́ти душа́м и телесе́м на́шим в страсте́х поможе́ние.
Слава, глас 2:
Благода́ть исцеле́ния свы́ше прие́мый,/ живы́й еще́ в маловре́менной сей жи́зни,/ преблаже́нне Ага́пите,/ подава́л еси́ всем прося́щим исцеле́ние незави́стно./ Ны́не бо́льшия благода́ти сподо́бивыйся,/ предстоя́ Вы́шнего Престо́лу,/ низпосли́ от твои́х дарова́ний нам,/ покланя́ющимся многочуде́сным твои́м моще́м/ и па́мять твою́ хвала́ми почита́ющим,/ я́ко да прии́мем неду́гом на́шим исцеле́ние/ твои́ми, о́тче, к Бо́гу моли́твами.
И ны́не, Богоро́дичен или́Крестобогоро́дичен.
На стихо́вне в Окто́ихе. Сла́ва, глас 3:
От духо́вных дарова́ний струи́ исцеле́ний изводя́, сла́вне,/ мно́гими страстьми́ содержи́мым,/ твоего́ тре́бующим заступле́ния,/ пода́ждь ско́рую по́мощь свы́ше,/ струя́ми чуде́с твои́х прохлажда́я/ и прогоня́я от лука́ваго наноси́мыя боле́зни,/ я́ко да, почерпа́юще исцеле́ния вси ту́не,/ сла́вим Отца́ Небе́снаго,/ и велича́ем Безле́тнаго Сы́на Его́/ с Присносу́щным Ду́хом Его́,/ и тя, о́тче Ага́пите, вси ублажа́ем.
И ны́не, Богоро́дичен или Крестобогоро́дичен.
Тропа́рь, глас 5:
Богоно́снаго Анто́ния ревну́я смиренному́дрию,/ а́ки не́киим врачевство́м зе́лием сне́дным/ исцеля́л еси́ боля́щия, преподо́бне Ага́пите,/ тем и врача́ неве́рна уве́рив,/ наста́вил еси́ на путь спасе́ния./ Уврачу́й и на́ша боле́зни/ и моли́ся Го́сподеви о воспева́ющих тя.
Кано́н преподо́бному, глас 6.
Песнь 1
Ирмо́с:
Яко по су́ху; пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.
Я́ко нема́го дре́вле прикоснове́нием устро́ил еси́ пра́во глаго́лати,/ си́це и мне, Христе́, мой язы́к разреши́, ум отве́рзи,/ да принесу́ в па́мять уго́дника Твоего́ хвале́ние,/ любо́вию поя́.
Не могу́ воспе́ти я́сно благода́ти твоея́, преподо́бне,/ а́ще не ты моли́твами твои́ми пода́си мне по́мощь,/ да просла́влю Влады́ку, да́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний,/ во хвале́нии поя́.
По предуве́дению воззва́н был еси́, свя́те, вслед Влады́ки своего́ ше́ствовати/ и, Тому́ после́дуя, вся кра́сная ми́ра оста́вль,/ любо́вию прише́л еси́ к вели́кому Анто́нию/ и с ним пожи́л еси́, непреста́нное хвале́ние Бо́гу поя́.
Земно́му А́нгелу и Небе́сному челове́ку после́дуя,/ и сам а́нгельское житие́ стяжа́л еси́, о́тче преподо́бне./ Тем твоя́ исправле́ния почита́ем и прославля́ем всех Влады́ку,/ о тебе́ песнь Ему́ пою́ще.
Богоро́дичен: От земны́х и Небе́сных сил сла́вимая, Присноде́во,/ в дне́шний день хвале́ние Тебе́ дерза́ющих приноси́ти,/ от всех прило́гов сохраня́й, да вы́ну Тя воспое́м, Обра́дованная.
Песнь 3
Ирмо́с:
Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Во мно́гих ле́тех мно́жайшия проше́л еси́ труды́, Ага́пите,/ подвиза́яся во бде́нии и поще́нии,/ до́ндеже единонра́вен показа́лся еси́ наста́внику своему́/ и от него́ утверди́лся еси́ на ка́мени тве́рдаго жития́.
Ничто́же и́но, то́кмо нищету́ име́я,/ обнища́вшему нас ра́ди Христу́ после́довал еси́, о́тче,/ и, Того́ за́поведи храня́,/ служи́л еси́ больны́м, посеща́я, и упокоева́я,/ и здра́вие тем моли́твою свое́ю подава́я.
С преподо́бным жи́тельствуя, стяжа́л еси́ преподо́бство, достохва́льне Ага́пите,/ и исцеле́ния даро́в сподо́бился еси́,/ яко моли́твою и зе́лием сне́дным здра́вие подава́л еси́ боля́щим,/ те́мже и врач наре́клся еси́ безме́здный.
Просла́вил еси́ Бо́га во удесе́х твои́х, преподо́бне,/ те́мже и Бог тя просла́ви благода́тию исцеле́ния,/ и́мже и на́ша неду́ги уврачу́й душе́вныя и теле́сныя,/ да утверди́мся на ка́мени испове́дания Бо́жия.
Богоро́дичен: Израсти́вшая живо́тное дре́во,/ Того́ плодо́м нас, умерщвле́нных греха́ми, оживи́/ и да́руй нам, Ма́ти Чи́стая, кре́пкое бла́гости Твоея́ испове́дание.
Седа́лен, глас 4:
Я́ко ту́не прие́мый от Бо́га дар исцеле́ния,/ стра́ждущим исцеле́ние ту́не подае́ши, с ве́рою к тебе́ притека́ющим./ Те́мже и мы, кла́няющееся ра́це моще́й твои́х, о́тче преподо́бне,/ про́сим прия́ти от Тебе́ неду́гом на́шим исцеле́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
К Твоему́ благоутро́бию в ско́рбех притека́юще, мо́лимся, Всенепоро́чная:/ пода́ждь преподо́бнаго Твоего́ ра́ди нам,/ неду́ги одержи́мым, ско́рое исцеле́ние.
Песнь 4
Ирмо́с:
Христое́с моя си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Бу́ия ми́ра сего́ Христо́с избра́,/ да прему́дрыя посрами́т,/ е́же и на тебе́ сбы́стся, о́тче всеблаже́нне:/ благода́тию бо, а не хи́тростию прему́драго посрами́л еси́ врача́./ Тем тя сла́вим, о Го́споде пра́зднующе.
Прельсти́ся, и́же пе́рвее больны́х прельща́ше, извеща́я им день и час сме́рти,/ ему́же ты поно́сив, преподо́бне,/ боля́щего исцели́л еси́ моли́твою и зе́лием сне́дным, рек:/ даждь сла́ву Бо́гу, иму́щему ключ живота́ и сме́рти.
За́висти стрело́ю злочести́вый армени́н уя́звен, поноша́ше ти, свя́те,/ и, посла́в на смерть осужде́ннаго,/ повеле́ пред тобо́ю умертви́ти бы́лием смертоно́сным./ Но ты сего́ моли́твою и зе́лием исцели́в,/ посрами́л еси́ еретика́, хотя́щего тя посрами́ти.
Претыка́ющемуся да́нная ти благода́ть бысть паде́ние, преблаже́нне,/ наипа́че бо на тя вооружи́вся, злочести́вый армени́н/ наусти́ да́ти тебе́ отра́ву,/ но ты, и сме́ртно испи́в, невреди́мь был еси́,/ яко Бо́жия благода́ть сохрани́ тя к бо́льшему чудоде́йствию.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, сосу́де, носи́вший ми́ро, исцели́вшее род челове́ческий,/ я́дом мя грехо́вным умерщвле́нна оживи́,/ да про́чее вре́мя цел поживу́, Тя, Де́во, восхваля́я.
Песнь 5
Ирмо́с:
Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
От Бо́га благода́ть исцеле́ния прие́мь, исцели́л еси́ кня́зя,/ и́же а́ще и врачу́ем бе от армени́на, но не получа́ше отра́ды,/ твоего́ же зе́лия вкуси́в, от неду́га изба́вися.
Зри́те, и́ночествующий,/ и доброде́тельному терпе́нию Богоно́снаго отца́ почуди́теся,/ ка́ко со отрече́нием ми́ра во́ли своея́ отрече́ся/ и не изы́де никогда́же вне врат монасты́рских,/ е́же ви́дяще, сему́ поревну́йте.
Еди́ну любо́вь ко всем име́я, а не на лице́ зря,/ а́ще князь, а́ще прост к тебе́ прихожда́ше, преподо́бне,/ всем приходя́щим подава́л еси́ исцеле́ние ту́не,/ еди́наго ища́ возме́здия от Бо́га.
Прие́мь князь тобо́ю исцеле́ние, всеблаже́нне,/ уразуме́, яко и́стинен раб Бо́жий еси́,/ и ви́дети тя жела́ше, те́мже прии́де к тебе́ с дары́./ Ты же, Еди́наго име́я Бо́га,/ ничто́же от тех даро́в восхоте́л еси́ прии́ти.
Богоро́дичен: Хва́лим Тя, Пречи́стая Де́во,/ я́ко отверза́вши нам две́ри ми́лости Твоея́/ и подае́ши всем незави́стный исто́чник исцеле́ния,/ от я́да грехо́внаго избавля́ющий.
Песнь 6
Ирмо́с:
Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.
Вся тле́нная ми́ра сего́ оста́вив,/ принесе́нное зла́то изве́ргл еси́, блаже́нне, пред враты ке́ллии своея́,/ изверга́я вку́пе любоиме́ннаго врага́/ и стира́я душегу́бную того́ главу́.
Еди́н би́сер стяжа́в многоце́нный – Иису́са,/ вся во уме́ты вмени́л еси́, свя́те,/ и тем купи́л еси́ себе́ селе́ние в Небе́сных,/ е́же и мы получи́ти мо́лимся твои́ми, о́тче, моли́твами.
Мно́гими ле́ты постя́ся, изнемо́гл еси́ те́лом, преподо́бне,/ но ду́хом пребы́л еси́ кре́пок, а́ки столп,/ вся наноси́мая терпя́ и благодаря́ Бо́га, к Нему́ взыва́л еси́:/ возведи́ от тли живо́т мой, Многоми́лостиве.
Те́лом боле́знуя,/ ду́хом бра́лся еси́ с злочести́вым армени́ном,/ и́же по трие́х днех смерть тебе́ провозвеща́ше,/ сего́ ты, блаже́нне, одоле́л еси́,/ по трие́х ме́сяцех отше́ствие свое́ к Бо́гу возвеща́я.
Богоро́дичен: К Твоему́ приста́нищу прибега́ем, Богоневе́стная Де́во,/ носи́ми жите́йских страсте́й волна́ми,/ я́же Ты укроти́, да воспое́м Тебе́:/ ра́дуйся, приста́нище жите́йских пла́ваний.
Кондак, глас 6:
Врач сый изря́ден, чу́дне,/ явля́я несумне́нную твою́ ве́ру,/ облича́я же армени́ново неве́рие/ и приводя́ его́ к благоче́стию,/ себе́, близ сме́рти бы́вшу,/ испроси́л еси́ от Бо́га продолже́ние живота́/ и, сим чу́дом того уве́рив,/ приве́л еси́ Христо́ви,/ Ему́же в весе́лии предстоя́,/ моли́ся о нас, преподо́бне.
Песнь 7
Ирмо́с:
Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Дарова́ние имы́й свы́ше неду́ги исцеля́ти, преподо́бне,/ боля́ща мя небреже́нием благи́х дея́ний уврачу́й,/ я́коже иногда́принесе́ннаго в неду́зе уврачева́л еси́,/ моли́твою пода́в тому́здра́вие и воспе́в:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Чудоде́йствуя святы́ми, тва́ри Созда́тель/ внеза́пу поста́ви тя здра́ва пред злочести́вым,/ и́же ви́дев, удиви́ся ско́рому твоему́от боле́зни в здра́вие премене́нию./ Му́чима мя я́звами сту́дных дел,/ во измене́ние исправле́ния приведи́твои́м, о́тче, свы́ше посеще́нием, да пою́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Боле́знь твоя́ и зе́лие сне́дно/ прину́ди испове́сти врача́ свое́ злоче́стие,/ его́же укори́л еси́, я́ко дерзну́ осяза́ти святу́ю твою́ ру́ку;/ се дерза́ю и а́з к тебе́, о́тче, приступи́ти, но молю́тя:/ не отри́ни мя в ну́ждах мои́х, да пою́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Трудо́в свои́х собра́в плоды́с весе́лием, а́ки добр земледе́лец,/ блаже́нною кончи́ною отше́л еси́к Го́рним прия́ти от Христа́Бо́га дая́ние/ и прия́л еси́от Него́неконча́емую ра́дость, многочу́дне Ага́пите.
Богоро́дичен: Во Твое́чре́во, Пренепоро́чная Де́во, все́льшееся Сло́во/ род челове́ческий в Небе́сных дво́рех всели́./ Умоли́ Того́ от тле́ния мя сея́ жи́зни пресели́ти,/ иде́же пото́ком сла́дости пита́ются святи́и.
Песнь 8
Ирмо́с:
Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Врач был еси́, о́тче преди́вен,/ теле́сныя боле́зни врачу́я, в жи́зни сей живы́й те́лом,/ по кончи́не же твое́й душе́вное врачевство́ подава́я,/ я́коже сие́ на армени́не яви́л еси́,/ души́ того́ дав цельбу́ и ко благоче́стию наказа́ние.
Ви́дев тя, свя́те, армени́н в виде́нии чу́дном,/ испове́да я́сно, я́ко свят еси́ и преподо́бен,/ и в ве́ру из неве́рия прело́жся,/ бысть и́нок твои́м направле́нием,/ его́же и нас не лиши́, пою́щих Го́спода во ве́ки.
Мно́гое имы́й дарова́ние,/ чудоде́йствовал еси́, исцеля́я боля́щих,/ ны́не же, сподо́бивыйся бо́льших дарова́ний, приложи́ пла́стырь на ра́ны души́ моея́,/ да, получи́в осла́бу, превозношу́ Го́спода во ве́ки.
Из пламенови́днаго све́та святы́м струи́ благода́ти подаяй, Христе́ Бо́же,/ паля́щия мя стра́сти угаси́ щедро́т Твои́х росо́ю, разгоня́я тьму страсте́й./ Се бо преподо́бный мо́лит с на́ми Тебе́, Го́спода,/ превозноси́маго от всех во ве́ки.
Богоро́дичен: Просвети́вшая мир пречи́стым рождество́м Твои́м,/ мрак злодея́ния моего́ разжени́,/ излива́я мне на благотворе́ние щедро́т Твои́х бога́тую ми́лость,/ да превозношу́ Тя, Ма́терь Бо́жию, во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с:
Бое́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти;/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и
Тя ублажаем.
Богодарова́ннаго целе́бника лю́дие иму́ще,/ никто́же да гряде́т к су́етным враче́м,/ и́же име́ние и здра́вие врежда́ют,/ но тре́буяй с ве́рою да гряде́т к ра́це Богоно́снаго отца́/ и ту́не прии́мет исцеле́ние.
Мы́сленный ура́ниша ны разбо́йницы ны́не,/ неисце́льныя у́бо иму́ще я́звы,/ несумне́нно к многочуде́сней припа́даем ра́це твое́й, преподо́бне, и про́сим:/ пода́ждь цельбу́ тре́бующим,/ да в си тя хва́лим и велича́ем.
В Го́рняя душе́ю возше́д, во всесветя́щияся черто́ги,/ оста́вил еси́, преблаже́нне, ра́ку моще́й свои́х в пеще́ре;/ и́мже покланя́ющеся, про́сим:/ пода́ждь неду́гом на́шим исцеле́ние,/ да тя пе́сньми велича́ем.
По́мощи от Тебе́ в не́мощех прося́щих не пре́зри,/ но посеще́нием твои́м даждь душе́вное вку́пе и теле́сное исцеле́ние, преблаже́нне Ага́пите,/ я́ко сый врач преизя́щный, да вы́ну тя велича́ем.
Богоро́дичен: По́мощи от Тебе́ тре́бующих не пре́зри, Де́во,/ но подава́й с ве́рою к Тебе́ притека́ющим:/ Ты бо еси́ исто́чник цельба́м неоску́ден,/ да Тя с Небе́сными си́лами при́сно велича́ем.
Светилен:
Тле́нная ми́ра оста́вив/ и нетле́нная сподо́бився прия́ти,/ потща́лся еси́ ху́ждшая на лу́чшая премени́ти,/ обнища́в любоиме́нием стра́стным,/ но обогати́вся дарова́нием исцеле́ний, и нам сия́ пода́й,/ днесь па́мять твою́ почита́ющим, всеблаже́нне Ага́пите.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Спа́сшиися Тобо́ю, Чи́стую Тя Ма́терь испове́дуем:/ родила́ бо еси́ Того́, Иже Кресто́м разруши́ смерть,/ и, возше́д на высоту́, вся привлече́ к Себе́,/ и нам дарова́ ве́лию ми́лость.
На хвали́тех стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Стра́стная пло́ти взыгра́ния увяди́в по́стническими труды́/ и возше́д на высоту́ доброде́телей,/ светле́е со́лнца показа́лся еси́,/ благода́тию исцеле́ний сия́я/ и просвеща́я тех луча́ми к тебе́ приходя́щих./ Те́мже тя мо́лим, преподо́бне,/ любо́вию па́мять твою́ почита́ющим,/ пода́ждь неду́гом исцеле́ние.
От Еди́наго Человеколю́бца свы́ше прие́мь бога́тое дарова́ние,/ раздава́л еси́ то тре́бующим неоску́дно,/ подая́ тем исцеле́ние,/ но и ны́не к ра́це моще́й твои́х припа́дающим/ низпосли́ цельбу́ в неду́зех,/ я́ко и́стинный врач, преблаже́нне,/ и моли́твенник о душа́х на́ших.
Ве́рою и любо́вию совоку́пльшеся, лю́дие,/ в па́мяти достоблаже́ннаго отца́,/ пе́сненными гла́сы восхва́лим,/ да исцеле́ния в не́мощех на́ших от него́ сподо́бимся:/ и́мать бо ско́рое преклоне́ние/ и подае́т исцеле́ние, я́ко врач безме́здный/ и ско́рый в ско́рбех помо́щник.
Слава, глас 2:
Безконе́чная Твоя́, Христе́ Царю́, благода́ть/ и дарова́ние ве́лие,/ е́же дарова́л еси́ преподо́бному Твоему́:/ не то́кмо бо живы́й те́лом исцеля́ше неду́ги,/ но и по сме́рти Боже́ственною си́лою Твое́ю/ ра́ка моще́й его́ нетле́нных/ подае́т с ве́рою приходя́щим исцеле́ние./ Тем мо́лимтися, Благи́й Влады́ко,/ свята́го Твоего́ приводя́ще во умилостивле́ние/ по мно́зей Твое́й бла́гости,/ душе́вных и теле́сных нас неду́гов свободи́/ и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Человеколю́бец.
И ныне, Богоро́дичен.
НА ЛИТУРГИИ СЛУЖБА ВСЯ ПРЕПОДОБНОМУ.
Преподобный Агапит Печерский, врач («лечец») безмездный
Преподобный Агапит Печерский, врач («лечец») безмездный, родом из Киева, постриженик и ученик преподобного Антония Печерского, жил в XI веке. Если кто из монастырской братии заболевал, пре подобный Агапит приходил к нему и самоотверженно ухаживал за больным, кормил вареной травой, которую готовил сам, и больной выздоравливал по молитве преподобного. К монастырскому врачу, обладавшему даром исцеления, обращались за помощью и многие миряне. В то же время в Киеве был опытный врач – армянин, который по одному виду больного мог определить степень болезни и даже точно определить день его кончины. Когда один из таких обреченных обратился к святому Агапиту, благодатный целитель с молитвой дал ему отведать пищи с монастырской трапезы, и больной выздоровел.
Разжигаемый завистью врач хотел отравить Агапита, но Господь сохранил преподобного, и яд не подействовал.
Святой Агапит исцелил Чернигов ского князя Владимира Мономаха, будущего великого князя Киевского (1114–1125), прислав ему вареное былие. Благодарный князь сам пришел в монастырь и хотел видеть своего целителя, но смиренный подвижник скрылся и не принял даров.
Когда сам святой целитель заболел, к нему пришел тот самый врач армянин и, осмотрев, сказал, что кончина последует через три дня. При этом он дал обет стать православным монахом, если его предсказание не исполнится. Преподобный ответил, что Господь открыл ему, что призовет его только через три месяца.
Святой Агапит почил через 3 месяца (1 июня, не позднее 1095), а армянин пришел к игумену Печерского монастыря, покаялся и принял постриг. «Верно, что Агапит угодник Божий, – сказал он. – Я хорошо знал, что нельзя ему было при болезни его пережить трех дней, а Господь дал ему три месяца». Так преподобный излечил душевный недуг и направил на путь спасения.