Преподо́бнаго И́ова, игу́мена и чудотво́рца святы́я Ла́вры Поча́евския
НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 7:
Яви́ся де́нь благоволе́ния Бо́жия/ и пра́здник весе́лия,/ стеце́мся у́бо, ве́рнии, на го́ру Поча́евскую/ и воспои́м всеблаже́ннаго И́ова,/ честну́ю па́мять того́ соверша́юще.
Дрема́ния ве́ждома,/ ниже́ сна очи́ма твои́ма дал еси́, преподо́бне,/ бо́дренными моли́твами/ и по́стническим житие́м Го́сподеви угожда́я,/ те́мже ра́достно соверша́ем па́мять твою́, всече́стне.
Прииди́те, ве́рнии, на святу́ю го́ру Поча́евскую,/ иде́же уго́дник Бо́жий подвиза́ся в житии́ свое́м/ и от си́лы в си́лу восхожда́ше,/ и тому́ ны́не помо́лимся,/ да, во оби́телех Небе́сных водворя́лся,/ мо́лится ко Го́споду/ о спасе́нии душ на́ших.
Не мо́жет град укры́тися, верху́ го́ры стоя́,/ ты же, преподо́бне,/ а́ще и в те́мней ка́менней пеще́ре/ почива́еши нетле́нным те́лом твои́м,/ оба́че всех призыва́еши на го́ру Поча́евскую,/ све́тлаго ра́ди пра́здника твоего́,/ моля́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, И ны́не, глас 6:
Всесвята́я Богоро́дице,/ во вре́мя живота́ моего́ не оста́ви мене́,/ челове́ческому предста́тельству не вве́ри мя,/ но Сама́ заступи́ и поми́луй мя.
На стихо́вне стихи́ры, глас 6:
Па́мять твою́ дне́сь пра́зднующе,/ преподо́бне о́тче наш И́ове, вопие́м ти:/ со А́нгелы предстоя́ в дерзнове́нии мно́зе,/ о всех нас, о́тче, моли́ся ко Влады́це Христу́.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех его́ восхо́щет зело́.
У́тро и де́нь све́тел/ твой пра́здник яви́ся,/ просвеща́я на́ша сердца ́,/ ве́рою хва́лящих честны́я твоя́ по́двиги,/ о́тче наш И́ове.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́.
Я́ко со́лнце на земли́/ обре́т всечестну́ю ико́ну Бо́жия ма́тере/ на горе́ Поча́евстей,/ всесве́тлая звезда́ той показа́лся еси́,/ те́мже и нас, тя пою́щих,/ све́том богоразу́мия озари́,/ моли́твами Богоро́дицы, И́ове, о́тче наш.
Сла́ва, И ны́не, глас то́йже:
Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,/ сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.
Тропа́рь, глас 4: Возло́жь на ся и́го Христо́во: зри на вели́цей вече́рни.
На ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
О́тче преподо́бне И́ове!/ Ты, измла́да возлюби́в Христа́/ и к нему́ жела́ние невозвра́тно имы́й,/ десятоле́тен сый, уклони́лся еси́ от о́чию люби́мых ти роди́телей/ и во оби́тели све́тлаго Преображе́ния Госпо́дня Уго́рницстей всели́лся еси́,/ равноа́нгельнаго жития́ иски́й,/ и по́чести Вы́шняго зва́ния,/ и гра́да Небе́снаго гряду́щаго./ Отону́дуже призира́я ны́не на чту́щих па́мять твою́,/ моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам по́мысл до́брый о спасе́нии/ и ве́лию ми́лость.
О́тче преподо́бне И́ове!/ Ты, от ю́ности возлюби́в Христа́ Бо́га/ и ду́шу твою́ хотя́ украси́ти чи́стых помышле́ний и жела́ний бога́тством,/ вся кра́сная ми́ра сего́ во уме́ты вмени́л еси́,/ сего́ ра́ди по двою́ ле́ту/ кро́ткаго и трудолю́бнаго послуша́ния во оби́тели/ а́нгельский чин восприя́л еси́,/ и́менем древлезако́ннаго И́ова нарече́нный;/ моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти и нам жела́ние нераска́янное ве́чныя жи́зни/ и ве́лию ми́лость.
О́тче преподо́бне И́ове!/ Многотру́дный пу́ть жи́зни твое́й теки́й/ и к све́ту невече́рнему устремля́я духо́вныя о́чи твоя́,/ вели́кий а́нгельский о́браз восприя́ти на ся изво́лил еси́/ и, я́коже пре́жде в Креще́нии твое́м,/ та́ко и ны́не и́менем Крести́теля и Предте́чи Христо́ва Иоа́нна/ па́ки нарече́н был еси́,/ с ни́мже Христа́ Бо́га моли́/ дарова́ти нам благода́ть спасе́ния/ и ве́лию ми́лость.
И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас 2.
Подо́бен: Ки́и похва́льными венцы́:
Ки́ими похва́льными венцы́/ увязе́м преподо́бнаго,/ мона́хов сла́ву, де́вственных целому́дрие,/ схимона́хов украше́ние и всех учи́теля?/ Еще́ бо су́щу ему́ во оби́тели Уго́рницстей,/ мно́зи нача́ша приходи́ти к нему́ по́льзы ра́ди душе́вныя,/ благочести́вый же Остро́жский кня́зь Константи́н/ испроси́ его́ во игу́мена оби́тели Кре́стныя на о́строве Ду́бенстем,/ да пока́жет о́браз и́стиннаго богоуго́днаго житии́ в Волынстей земли́,/ в не́йже тогда́ во́лцы тя́жцыи расхища́ху правосла́вное ста́до Христо́во,/ в лати́нское соедине́ние совращающе,/ и да научи́т всех в еди́ней и́стинней Кафоли́честей Правосла́вней ве́ре/ пребыва́ти о Го́споде,/ прося́ у Него́ ми́ра ми́рови/ и спасе́ния душа́м на́шим.
Ки́ими похва́льными пе́сньми/ ублажи́м преподо́бнаго?/ Прия́в бо жезл правле́ния игу́менскаго во оби́тели Ду́бенстей,/ неле́ностно подвиза́шеся проти́ву клевре́тов инове́рия,/ свои́х и́ноков во благоче́стии и ве́ре утвержда́я/ и тех подвиза́я писа́ти кни́ги Боже́ственныя/ в защище́ние Це́ркве и ве́ры Правосла́вныя,/ я́коже и сам писа́нием о́нех упражня́шеся,/ ку́пно же и кня́зя Константи́на/ ко изда́нию первопеча́тныя слове́нския Би́блии,/ я́ко оте́ц его́ духо́вный,/ к назида́нию и утеше́нию ве́рных подви́же,/ и ны́не мо́лит Го́спода пода́ти мир ми́рови/ и спасе́ние душа́м на́шим.
Ки́ими похвала́ми возвели́чим преподо́бнаго,/ его́же сла́вою и че́стию венча́ Сам Госпо́дь и Ца́рь сла́вы,/ я́ко не мощи́ ему́ утаи́тися от совреме́нник свои́х?/ Те́мже, вре́менныя че́сти избежа́ти хотя́,/ ку́пно же и озлобле́ний от клевре́тов инове́рия/ за любо́вь к Правосла́вию,/ умы́сли оста́вити нача́льство,/ е́же вя́щши два́десяти лет исправля́ше на о́строве Ду́бенстем,/ и о́тай во о́бразе проста́го и́нока востече́ на го́ру Поча́евскую,/ неви́димою благода́тию Ду́ха Бо́жия води́мь,/ да назида́ет и просла́вит ди́вным житие́м свои́м и оби́тель Поча́евскую,/ прося́ у Христа́ Бо́га ми́ра ми́рови/ и спасе́ния душа́м на́шим.
Сла́ва, глас 5:
Дави́дски дне́сь воспои́м в па́мяти твое́й,/ всеблаже́нне о́тче наш И́ове:/ насажде́н был еси́ вои́стинну в дому́ Госпо́дни на горе́ Поча́евстей/ и, я́ко дре́во благосенноли́ственное,/ процве́л еси́ во дворе́ При́сно де́вы Богома́тере/ при исто́чнице цельбоно́сныя стопы́ Ея́./ Отону́дуже плоды́ прие́млюще многоразли́чных дарова́ний,/ прославля́ем просла́вльшаго тя Го́спода,/ Его́же моли́ дарова́ти нам/ мир и ве́лию ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен: В Чермне́м мо́ри:
Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3 преподо́бническая (зри день сей выше).
На лити́и стихи́ры самогла́сны, глас 3:
О́бщаго жития́ мона́шескаго нача́льнику в Росси́йстей земли́ подо́бяся,/ преподо́бному Феодо́сию Пече́рскому,/ был еси́ первонача́льник о́бщих жити́й на горе́ Поча́евстей,/ преподо́бне о́тче наш И́ове;/ но и пусты́ннаго Анто́ниева боголюбе́знаго жития́ не уклоня́лся,/ в те́сней и те́мней пеще́ре ка́менней,/ богомы́слия ра́ди и моли́твы,/ многокра́тно заключа́лся еси́/ и, та́ко подвиза́лся,/ сугу́бо дости́гл еси́ доброде́телей соверше́нства,/ и́миже украша́ема оби́тель твоя́/ а́бие вели́кое и́мя Ла́вры восприя́т,/ Ла́вре Киевопече́рстей, ма́тери свое́й, после́дующи,/ ея́же и́ноки дре́вле основа́ся;/ и ны́не, всеблаже́нне,/ наставля́й нас ко све́ту богоразу́мия/ и моли́ Христа́ Бо́га спасти́ ду́ши на́ша.
Глас 4: Вседержи́тельною десни́цею укрепля́емь,/ но́вым по́двигом духо́вным вдал еси́ себе́, Богоблаже́нне,/ и, к све́ту незаходи́мому простира́лся,/ укрепля́емь был еси́ благода́тию свы́ше/ и сия́нием све́та неизрече́ннаго от ико́ны Пречи́стыя/ в твое́й пеще́ре озаря́емь,/ те́мже, я́коже дре́вле Се́ргий преподо́бный Ра́донежский/ от лица́ Са́мыя Бо́жия ма́тере,/ и, преукраше́нный благода́тию Боже́ственною,/ оби́тель твою́ просла́вил еси́,/ и ны́не ве́рных се́рдца просвеща́еши,/ чту́щих любо́вию па́мять твою́.
Глас 7: Кий ра́зум или́ язы́к возмо́жет изрещи́ или́ похвали́ти/ по достоя́нию житие́ твое́, уго́дниче Бо́жий?/ Ре́вностию бо распаля́емь втора́го Илии́,/ Предте́чи и Крести́теля Христо́ва,/ пле́велы инове́рия и собла́зны челове́ческих мудрова́ний отрева́л еси́/ и, благове́рному вели́кому кня́зю Алекса́ндру Не́вскому подража́я,/ уче́ния лати́нская презре́в,/ и пре́лесть их обличи́в, и сами́х укори́в,/ и де́рзость их, и вся неи́стовая шата́ния/ проти́ву тебе́ и оби́тели твое́й нивочто́же вмени́л еси́./ Те́мже правосла́внии вси,/ я́ко опло́т кре́пкий праоте́честей ве́ре в тебе́ иму́ще,/ оби́тели Поча́евстей вели́кое зва́ние Ла́вры усво́иша;/ отону́дуже четы́ри Ла́вры во оте́чествии на́шем,/ я́коже четы́ри вели́кая свети́ла, возсия́ша:/ южная свята́я Ла́вра Пече́рская во Ки́еве,/ Тро́ице-Се́ргиева на восто́цех,/ Александроне́вская же на се́вере, во гра́де свята́го Петра́,/ и Поча́евская на за́паде –/ в просвеще́ние всем конце́м Росси́йския земли́ и в прославле́ние Бо́га,/ да́рующаго нам ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 1:
Не и́менем то́кмо, но и са́мою ве́щию/ многоболе́зненному о́ному в ве́тсем зако́не И́ову,/ блаже́ннейший о́тче наш И́ове, уподо́бился еси́/ и во всех жития́ проти́вностех и искуше́ниих Бо́гу Еди́ному тебе́ вдава́л еси́./ Те́мже и нас му́жеству и терпе́нию,/ смире́нию же и стра́ху Бо́жию научи́,/ да в напа́стех и ско́рбех взыва́ем о Го́споде непреста́нно:/, я́коже Го́сподеви изво́лися, та́ко бы́сть./ Бу́ди И́мя Госпо́дне благослове́но во ве́ки.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Ди́вный прорече́ Иса́ия,/ я́ко бу́дет в после́дния дни явле́на гора́ Госпо́дня/ и дом Бо́жий верху́ го́ры./ И се, я́коже дре́вле на горе́ Сио́ни,/ на горе́ святе́й Бо́жией,/ изво́ли яви́тися Госпо́дь,/ та́ко и в после́дния дни благоволи́ о нас,/ да от гор Ки́евских освяти́ши нас благода́тию Твое́ю, Пренепоро́чная Ма́ти!/ Ты бо напра́вила еси́ стопы́ пече́рских и́нок,/ да, от зла́го наше́ствия Баты́ева спаса́ющеся,/ утвердя́тся на избра́нней Тобо́ю горе́ Поча́евстей,/ иде́же и оби́тель честну́ю во и́мя Твое́/ о́нем благомо́щне устро́ити изво́лила еси́./ Те́мже ве́село ны́не на святе́й горе́ Твое́й пра́зднующе,/ со Арха́нгелом вопие́м Ти:/ Благода́тная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й Тобо́ю ми́рови ве́лию ми́лость.
На стихо́вне стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Дал еси́ вои́стинну Боже́ственное зна́мение/ твоего́ благоче́стия и благоугожде́ния Го́сподеви, преподо́бне о́тче,/ егда́ в конце́ столе́тния жи́зни твоея́/ толи́кия прозорли́вости сподо́бился еси́,/ я́ко де́нь и час отше́ствия твоего́/ пре́жде седми́цы предре́кл еси́,/ и та́ко во урече́нный час, по Боже́ственней литурги́и,/ тобо́ю сами́м соверше́нней,/ а́бие кроме́ вся́кия боле́зни ми́рно отше́л еси́ ко Го́споду,/ науча́я всех зва́ти тебе́:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Дал еси́ вои́стинну несумне́нное зна́мение/ твоего́ Небе́снаго прославле́ния, преподо́бне,/ егда́ чрез се́дмь лет по успе́нии твое́м/ све́тлость от гро́ба твоего́ исхожда́ше./ Недоумева́ху же вси,/ отку́ду и ко́ея ра́ди вины́ луча́ сия́ исхожда́ше,/ до́ндеже сам яви́лся еси́ в со́ннем виде́нии/ Ки́евскому митрополи́ту Диони́сию,/ известву́я, я́ко хо́щет Бог чрез него́ откры́ти мо́щи твоя́,/ е́же слы́шавше, вси вопия́ху тебе́:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Стих: Я́ко не оста́виши ду́ши мое́й во а́де,/ ниже́ да́си преподо́бному твоему́ ви́дети истле́ния.
Дал еси́ вои́стинну непрело́жное зна́мение/ пренебе́снаго е́же о тебе́ промышле́ния Бо́жия, преподо́бне,/ егда́ благочести́вый митрополи́т,/ прите́к а́бие со всем кли́ром на го́ру Поча́евскую/ и испыта́в приле́жно о богоуго́днем житии́ твое́м,/ повеле́ откры́ти гроб,/ в не́мже обре́те честны́я мо́щи твоя́/ кроме́ вся́каго тле́ния,/ благоуха́ния несказа́ннаго испо́лнены,/ и та́ко внесе́ ты́я в це́рковь для всенаро́днаго поклоне́ния,/ ублажа́я тя и поя́ ти ра́достно:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Сла́ва, глас 8:
Дне́сь гора́ Поча́евская,/ я́ко сокро́вище неоцене́нное,/ я́ко би́сер многоце́нный/ иму́щи святы́я и многоцеле́бныя мо́щи твоя́, всеблаже́нне,/ духо́вно ра́дуется,/ и земли́ Волы́нская, засту́пника тя при́снаго себе́ иму́щи,/ ве́село торжеству́ет,/ и пеще́ра, в не́йже Богому́дренно подвиза́лся еси́,/ о тебе́ красу́ется,/ пресве́тлая же оби́тель Поча́евская,/ па́мять твою́ пра́зднующи,/ торже́ственная возсыла́ет Го́сподеви,/ тебе́ в сте́ну неразори́му ей да́вшему./ Мы же, ча́да твоя́,/ ко всечестне́й ра́це твое́й припа́дающе, мо́лимтися:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Сра́дуются с на́ми у́мная вся чинонача́лия,/ духо́вно совоку́пльше чу́вственный лик,/ ви́дяще Цари́цу и Влады́чицу всех,/ многоиме́нне в цельбоно́сней ея́ стопе́ и ико́не Поча́евстей/ ве́рными сла́виму,/ ра́дуются же и ду́си пра́ведных,/ су́щии зри́телие виде́ния на возду́се,/ зря́ще моле́бно простира́ющу всечестне́и Свои́ ру́це/ над оби́телию Поча́евскою/ и вскрай Ея́ стоя́щаго на о́блацех небе́сных,/ во све́тлости необы́чней, И́ова, чудотво́рца Поча́евскаго,/ моля́щася, да не преда́ст в ру́це враго́в оби́тели,/ прося́ща умире́ния ми́рови,/ Це́ркви укрепле́ния/ и спасе́ния душа́м на́шим.
На благослове́нии хле́бов тропа́рь преподо́бнаго, два́жды. И Богоро́дице, Де́во: еди́ножды.
Тропа́рь, глас 4:
Возло́жь на ся и́го Христо́во от ю́ности,/ преподо́бне о́тче И́ове,/ многоле́тне свя́то подвиза́лся еси́/ на по́прище благоче́стия во оби́тели Уго́рницстей и на о́строве Ду́бенстем,/ и, прише́д к горе́ Поча́евстей,/ зна́менанней цельбоно́сною стопо́ю Пресвяты́я Богоро́дицы,/ в те́сней пеще́ре ка́менней/ богомы́слия ра́ди и моли́твы многокра́тно заключа́лся еси́,/ и, благода́тию Бо́жиею укрепля́яся,/ му́жественно потруди́лся еси́/ на по́льзу Це́ркве Христо́вы и оби́тели твоея́,/ ку́пно же и проти́ву враго́в Правосла́вия и благоче́стия христиа́нскаго,/ и, наста́вив сицево́му ополче́нию и́ночествующих,/ победи́тели тех предста́вил еси́ Влады́це и Бо́гу./ Того́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
На У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас 4: Предста́тельство христиа́н непосты́дное:
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
Дне́сь весели́тся Не́бо свы́ше, и оби́тель Поча́евская све́тло ра́дуется,/ свята́я же Це́рковь Бо́жия, я́ко пресве́тлыми луча́ми,/ мно́гими чуде́с све́тлостьми от всечестны́я ра́ки преподо́бнаго озаря́ема, торжеству́ет,/ вся страны́ и всяк язы́к созыва́ющи ублажи́ти вели́каго уго́дника Бо́жия./ Те́мже соше́дшеся вси, того́ сла́вную па́мять в пе́снех и пе́ниих почти́м,/ прося́ще у Христа́ Бо́га на́шего моли́твами его́ ми́ра ми́рови и ве́лия ми́лости.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
У́треневаху иногда́ пред ико́ною Твое́ю, Пречи́стая,/ и́ноцы Поча́евстии и про́чии Поча́евстии лю́дие,/ от тата́р во оби́тели Твое́й обложе́ннии, Твое́й по́мощи прося́ще,/ и, явле́нием Твои́м и Твоего́ уго́дника, преподо́бнаго отца́ на́шего И́ова,/ благопоспе́шно от враго́в спаса́емии, вопии́ху Тебе́:/ ра́зве Тебе́ и всеблаже́ннаго засту́пника на́шего ины́я по́мощи не ве́мы.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 2:
Недоуме́ет всяк язы́к инове́рных благореши́ти по достоя́нию,/ ка́ко, яви́в пренебе́сную сла́ву твою́ в откры́тии моще́й твои́х, преподо́бне,/ на ло́не святы́я Це́ркве Правосла́вный,/ а́ще по́слежде ты́я в ру́це иноси́льных преда́ти и соизво́лил еси́,/ оба́че па́ки о́ныя правосла́вным возврати́ти сотвори́л еси́./ Мы же ве́руем и испове́дуем, я́ко сие́ та́ко устро́ил еси́/ вя́щшаго ра́ди прославле́ния своего́ и оби́тели свое́й Поча́евския,/ я́ко и от латиноуни́тов благогове́йно почита́емь был еси́,/ да яви́ши всем несказа́нно,/ я́ко вои́стинну еди́на е́сть свята́я Це́рковь на́ша Правосла́вная,/ в не́йже Бог прославля́ет святы́я Своя́,/ пода́й нам моли́твами их мир и ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
У́тренююще, Всепе́тая, вопие́м Ти:/ спаса́й и нас моли́твами отца́ на́шего И́ова,/ я́коже изба́вила еси́ ку́пно с ним оби́тель Твою́ от влады́чества инове́рнаго./ Ты бо еси́ Еди́на Засту́пница на́ша усе́рдная,/ ра́зве Тебе́ ины́я не ве́мы.
Велича́ние и псало́м избра́нный о́бщии преподо́бным.
По полиеле́и седа́лен, глас 4:
Прииди́те, празднолю́бцы, духо́вный настро́ивше слух,/ прииди́те, собери́теся вси в пеще́ре всеблаже́ннаго отца́ на́шего,/ иде́же почива́ет нетле́нное те́ло его́,/ и, то́е благогове́йно обстоя́ще, услы́шим, что возопие́т пеще́ра сия́,/ а́ки пти́ца, от среды́ ка́мения даю́щи глас свой:/ ка́ко иногда́ чрез три дни, овогда́ же чрез це́лую седми́цу,/ еди́н в ней затворе́нный и ничи́мже, то́чию слеза́ми, от чи́ста се́рдца излива́емыми, пита́выийся,/ о благостоя́нии ми́ра, во зле лежа́щаго, моля́шеся./ Того́ моли́твами пощади́, Го́споди, ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Весели́ся, Волы́нская земле́, и вся страны́ Росси́йския,/ го́ры и хо́лми Поча́евстии, восплещи́те рука́ми,/ се бо Цари́ца и Влады́чица от Престо́ла Небе́снаго гряде́т со А́нгелы во спасе́ние оби́тели Свое́й от наше́ствия ага́рянскаго,/ иму́щи одесну́ю Себе́ всеблаже́ннаго уго́дника Своего́ и чудотво́рца Поча́евскаго И́ова,/ и та́ко разгна́ вся полки́ проти́вных,/ Поча́евстей же оби́тели и спаса́емому при́сно наро́ду Росси́йскому изба́ву и безсме́ртную сла́ву соде́ла.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х. Стих: Я́ко не оста́виши души́ мое́й во а́де, ниже́ да́си преподо́бному Твоему́ ви́дети истле́ния. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 24. Коне́ц: Бе бо уча́ их, я́ко вла́сть име́я, и не я́ко кни́жницы и фарисе́е.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Желе́зом имену́емь по благоро́дию пло́ти,/ преподо́бне о́тче наш И́ове,/ тверде́е вся́каго адама́нта несокруши́маго/ оста́вил еси́ нам всечестно́е нетле́нное те́ло твое́;/ те́мже дне́сь соше́дшеся в пеще́ре твое́й,/ архиере́и с чи́ны свяще́нников, и и́ночествующих сосло́вие, и благове́рных наро́ди,/ и к ра́це многоцеле́бных моще́й твои́х припа́дающе, мо́лим тя,/ уго́дниче Бо́жий, не забу́ди нас,/ предстоя́ ду́хом Влады́це и его́ Пречи́стей ма́тери на Небеси́,/ но всегда́ пребыва́й с на́ми,/ да, твое́ю по́мощию и заступле́нием при́сно огражда́емы,/ спаса́еми и избавля́емы от всех зол, ви́димых и неви́димых,/ вопие́м ти до сконча́ния ве́ка:/ ра́дуйся, дре́во, насажде́нное при исто́чнице/ цельбоно́сныя во́ды от стопы́ Бо́жия ма́тере,/ да вси жа́ждущии от Тебе́ питие́ жи́зни почерпа́ют;/ ра́дуйся, пра́ведниче, по сло́ву псало́мскому,/ а́ки фи́никс, процветы́й на горе́ Поча́евстей,/ да а́лчущих пра́вды и вся́кия благосты́ни и́стиною и благонра́вием напита́еши;/ ра́дуйся, у́зы разруше́ния пе́рстнаго/ в нетле́нии твое́м благода́тию Бо́жиею расто́ргнувый,/ да от вся́ких губи́тельных неду́гов/ стра́ждущим врачевство́ и исцеле́ние пода́еши./ Ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6 и преподо́бнаго на 8, глас 8.
Пе́снь 1
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви,/ прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре,/ я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.
Посли́ ми от Го́спода, о́тче всеблаже́ннейший, оставле́ние мно́гих мои́х согреше́ний/ и сло́во ми да́руй, да по достоя́нию воспою́ похва́льная тебе́,/ в его́же па́мяти и прославле́нии Госпо́дь, я́ко Еди́н, сла́вно просла́вися.
Роди́лся еси́, уго́дниче Бо́жий, от роди́телей правове́рных и христолюби́вых,/ тве́рдо и неизме́нно благоче́стия и́стиннаго держа́щихся,/ в бы́вшей иногда́ Правосла́вней стране́ Га́личстей;/ но, я́ко предви́дя ду́хом иму́щую объя́ти ю́/ и обдержа́щую да́же до дне́шняго дне пре́лесть латиноуни́тскаго омраче́ния,/ зва́нию Остро́жскаго кня́зя Богому́дренно после́довавый,/ прише́л еси́ в преде́лы Волы́нския земли́,/ иде́же о Го́споде сла́вно прославля́ешися.
Богоро́дичен: О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь,/ гора́ же Поча́евская изря́днее торжеству́ет ны́не,/ соверша́ющи па́мять всеблаже́ннаго уго́дника Твоего́ И́ова,/ в не́мже со стопо́ю цельбоно́сною и чудотво́рною ико́ною Твое́ю,/ я́же во оби́тели Поча́евстей, от лет дре́вних, Пречи́стая, сла́вно просла́вилася еси́.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.
Ты еси́ вои́стинну утвержде́ние всех притека́ющих к тебе́, о́тче всеблаже́ннейший,/ зерца́лом доброде́телей твои́х омраче́нныя ду́ши ко све́ту благоче́стия направля́я;/ кто у́бо не восхо́щет подража́ти тебе́,/ я́ко был еси́ зело́ братолюби́в, смире́н, кро́ток, ми́лостив и толи́ко молчали́в,/ я́ко тя́жце бы́ло и́но что слы́ша ти от Тебе́,/ то́кмо при ко́емждо де́ле и движе́нии, а́ки реку́, моли́тву сию́, из уст твои́х исходя́щую:/ Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, поми́луй мя./ Те́мже ве́село пое́т тя дух мой.
Оби́тель твоя́ Поча́евская/ мно́гими ле́ты окормля́ется плоды́ честны́х трудо́в твои́х, уго́дниче Бо́жий,/ я́ко безпреста́нно рукоде́лии многоразли́чными упражня́лся еси́,/ си́есть насажде́нием древе́с садо́вных,/ управле́нием и благоукраше́нием вертогра́дов, сы́панием гре́блей,/ я́же и до дне́сь и́стинствуют на горе́ Поча́евстей,/ и я́же созерца́я, в ра́довании се́рдца пое́т тя дух мой.
Богоро́дичен: И́же от ве́ка сый утвержде́ние притека́ющих и Свет омраче́нных,/ яви́ Тя нам на горе́ Поча́евстей прибе́жище,/ непосты́дную наде́жду, покро́в и огражде́ние от враг ви́димых и неви́димых.
Седа́лен, глас 3:
Возсия́л еси́, я́ко заря́,/ не от восто́ка, но от за́пада Росси́йскаго восходя́щая, уго́дниче Бо́жий,/ егда́ нужд ра́ди церко́вных от обдержа́щия у́нии/ был еси́ в богоспаса́емем гра́де Ки́еве на собо́ре святы́х оте́ц,/ иде́же, во святе́й Киевопече́рстей Ла́вре,/ ея́же преподо́бными отцы́, от зла́го наше́ствия Баты́ева спаса́вшимися,/ и оби́тель Поча́евская дре́вле основа́ся,/ кля́твенно обеща́лся еси́ ку́пно со ины́ми в ве́ре Правосла́вней, оте́честей, кре́пко и неизме́нно стоя́ти,/ николи́же и ника́коже о отступле́нии в инове́рие не мы́слити/ и к сему́ всеросси́йский наро́д увещева́ти, да слы́шиши от всех:/ ра́дуйся, я́сное зерца́ло апо́стольских преда́ний;/ ра́дуйся, живоприи́мный исто́чниче и́стинных Кафоли́ческих пра́вил;/ ра́дуйся, ерети́ческих басносло́вии прему́дрый истреби́телю;/ ра́дуйся, глубины́ Правосла́вных догма́тов иску́сный изме́рителю:/ ра́дуйся, Боже́ственный орга́не, возшуме́вший нам уче́ние спаси́тельное;/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Просла́вим, ве́рнии, Цари́цу и Влады́чицу Поча́евскую,/ па́че же во усте́х и сердца́х на́ших и́мамы всегда́ свято́е и благослове́нное и́мя Ея́,/ непреста́нно притека́юще к цельбоно́сней стопе́ Ея́ и Пречи́стей ико́не,/ ку́пно же и к моще́м уго́дника ея́ на горе́ Поча́евстей,/ те́ми бо обрета́ем я́же на земли́ блага́я и поле́зная/ и су́щих на Небеси́ сокро́вищ сподобля́емся, вопию́ще Благода́тней:/ ра́дуйся, похвало́ Поча́евская,/ спаси́ ны, моля́щияся Тебе́,/ наде́ждо на́ша и утеше́ние.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Е́же о тебе́ смотре́ние Свое́ Боже́ственное исполня́я,/ Госпо́дь благомо́щне возврати́, по моли́твам твои́м,/ во оби́тель твою́ пречестну́ю ико́ну Своея́ ма́тере,/ от безбо́жнаго вельмо́жи, ку́пно со ины́ми монасты́рскими вещьми́, из Поча́ева похи́щенную,/ да разуме́ют вси де́йство си́лы Бо́га Жива́го в тебе́/ и просла́вят его́ Божество́.
Ра́дости несказа́нный испо́лнися богоблаже́нное се́рдце твое́, преподо́бне,/ егда́ ви́дел еси́ и́нока во оби́тели твое́й,/ и́же, от тата́рина обезгла́вленный, взят а́бие главу́ свою́ отсе́ченную/ и сию́ пред чудотво́рною ико́ною Пречи́стыя полжи́;/ и та́ко уразуме́в, Богому́дре, от Го́спода бы́ти де́ло сие́,/ просла́вил еси́ его́ Божество́.
Богоро́дичен: Е́же, ра́дуйся, от А́нгела с Небеси́ прие́мшая,/ обра́довала еси́ несказа́нно всеблаже́ннаго уго́дника Твоего́,/ егда́ све́том неизрече́нным озари́ла еси́ пеще́ру его́ от пречестны́я ико́ны Твоея́,/ явля́ющи е́же о нем благода́тное смотре́ния Своего́ та́инство,/ в прославле́ние Божества́ Сы́на Твоего́,/ такову́ю вла́сть, я́ко ма́тери Свое́й, Тебе́ дарова́вшаго.
Пе́снь 5
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Имы́й дарова́ния многоразли́чныя от Го́спода, уго́дниче Бо́жий,/ сподо́бился еси́ благода́тию его́ прови́дети пре́жде седми́ дней кончи́ну твою́;/ и та́ко безболе́зненно отше́л еси́ ко преми́рным,/ воспева́я до кончи́ны свое́й о Бо́зе Спа́се твое́м:/ ра́зве Тебе́ ино́го не зна́ю.
Ада́мову ра́йскую жи́знь вои́стинну насле́довал еси́, преподо́бне,/ я́ко душа́ твоя́ не оста́вися во а́де, ниже́ пло́ть твоя́ ви́де истле́ния,/ но и из спу́да земна́го яви́л еси́ нам нетле́нныя мо́щи твоя́,/ да, благодаря́ще Бо́га, сицеву́ю ми́лость на тебе́ показа́вшаго,/ у́тренююще ны́не, вопие́м ему́ ве́село:/ ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Богоро́дичен: Небе́сных не разлуча́ющися, и земны́х не оставля́еши, Влады́чице,/ я́ко низошла еси́ на го́ру Поча́евскую в столпе́ о́гненнем,/ иде́же и стопу́ Твою́ цельбоно́сную оста́вила еси́,/ е́йже вода́ми напая́емый, уго́дник Твой И́ов Поча́евский/ живо́т ве́чный и нетле́ние насле́дова, воспева́я о Тебе́:/ ра́зве Тебе́, Влады́чице, ины́я не зна́ю.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.
Досифе́я, ученика́ и списа́теля твоего́ жития́,/ чуде́сно исцели́л еси́ от обдержа́щия его́ боле́зни, уго́дниче Бо́жий,/ со А́нгелы святы́ми во све́тлости необы́чней я́влься во хра́ме Поча́евстем/ и плат, ми́ром целе́бным напое́нный, тому́ посла́в,/ да отре́т им те́ло свое́ и а́бие гряде́т в це́рковь на всено́щное бде́ние/ гірилучи́вшагося ра́ди све́тлаго пра́здника Всеми́рнаго Воздви́жения Креста́/ Многоми́лостиваго Христа́ Бо́га на́шего.
Многоцеле́бных моще́й, преблаже́нне, си́лою, по да́нней ти свы́ше благода́ти,/ отгоня́еши де́монов от всех с ве́рою к тебе́ притека́ющих,/ науча́я всех прославля́ти иму́щаго держа́ву сме́рти и а́да Го́спода,/ Многоми́лостиваго Христа́ Бо́га на́шего.
Богоро́дичен: Еди́ну в жена́х и́стинным све́том, я́ко ри́зою, оде́явшуюся,/ ви́деша Тебе́, Богома́ти, Поча́евстии лю́дие во вре́мя бра́ни Збара́жския,/ и омофо́ром белоблестя́щимся покрыва́ла еси́ тогда́ оби́тель Твою́,/ науча́ющи всех, ку́пно с предстоя́щим Ти уго́дником Твои́м, прославля́ти дарова́вшаго Тебе́ си́лу такову́ю/ Многоми́лостиваго Христа́ Бо́га на́шего.
Конда́к, глас 8:
Возсия́ от спу́да земна́го сокро́вище нетле́нное моще́й твои́х,/ уго́дниче Бо́жий,/ я́ко, благоче́стно пожи́в в ве́ре Христа́ Бо́га на́шего,/ дости́гл еси́ доброде́телей соверше́нства,/ и, оста́вль сла́дость жития́ преходя́щаго,/ в пеще́ре го́ры Поча́евския в поще́ниих, моли́твах и труде́х свя́то подвиза́лся еси́,/ и те́ми те́ло твое́ увяди́л еси́./ Ны́не же, преше́д к Бо́гу в безмяте́жный и ве́чный поко́й,/ мо́лишися о всех с ве́рою к тебе́ прибега́ющих./ Ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
И́кос:
Пою́ще пресла́вное о тебе́ смотре́ние Бо́жие и чудеса́ твоя́, преподо́бне о́тче,/ мо́лим тя всеусе́рдно, раби́ твои́,/ не забу́ди и нас во вся дни живота́ на́шего,/ но всегда́ пребыва́й с на́ми,/ да, твои́м заступле́нием и по́мощию огражда́еми,/ спаса́еми и избавля́еми от всех зол, ви́димых и неви́димых, вопие́м ти:/ ра́дуйся, де́лателю до́брый,/ от у́тра до ве́чера столе́тния твое́й жи́зни де́лавый благоче́стно в вертогра́де духо́вней;/ ра́дуйся, тяготу́ и вар многотру́днаго житии́ твоего́ ра́ди Го́спода охо́тно понесы́й;/ ра́дуйся, я́ко к животу́ нетле́нному и приста́нищу Боже́ственному дости́гл еси́;/ ра́дуйся, благи́й ра́бе и ве́рный, вше́дый в ра́дость Го́спода твоего́;/ ра́дуйся, свети́льниче ве́ры, просвеща́яй ду́ши благогове́йно па́мять твою́ соверша́ющих;/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Пе́снь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ща, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
И́же от ве́ры оте́ческия в ри́мское соедине́ние доше́дшия инове́рныя латиноуни́ты иногда́/ ве́рою Тро́ическою Правосла́вною вразумли́л еси́, преподо́бне,/ егда́ попуще́нием Бо́жиим оби́тель Поча́евская бя́ше во вла́сти их,/ науча́я их судо́м тя́жким и ве́дении многоразли́чными и чудесы́,/ да и си́и, я́коже и мы, правосла́внии, чтут тя любе́зно,/ я́ко и́стиннаго слугу́ Го́спода, Еди́наго отце́в Бо́га благослове́ннаго.
Христо́с тя устро́и в ли́це святы́х Свои́х,/ Христо́с тя и в попра́ние инове́рным не даде́, о́тче богоно́сный,/ па́ки возврати́в оби́тель Поча́евскую во одержа́ние правосла́вным/ и с не́ю ку́пно святы́я мо́щи твои́,/ во е́же всем с ве́рою припа́дающим и моля́щимся пред ни́ми/ прославля́ти его́ Еди́наго, отце́в Бо́га благослове́ннаго.
Богоро́дичен: О́браз Твой честны́й и стопу́ Твою́ цельбоно́сную от инове́рных охраня́ющи,/ утверди́ла еси́ па́ки Правосла́вие на святе́й горе́ Твое́й, Влады́чице;/ те́мже во хра́ме преподо́бнаго уго́дника Твоего́, от нас, правосла́вных, устрое́нием,/ собра́вшеся дне́сь и от него́ плоды́ чуде́с наслажда́ющеся,/ пое́м Тя и Сы́на Твоего́,/ Еди́наго отце́в Бо́га благослове́ннаго.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и а́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.
И́дем вси в пеще́ру уго́дника Бо́жия и ви́дим,/ ка́ко, возвра́щшейся горе́ Поча́евстей на ло́но Правосла́вия,/ па́ки архиере́йскима рука́ма честны́я мо́щи его́ поставля́ются для всео́бщаго поклоне́ния,/ и, со умиле́нием припа́дающе к ра́це его́,/ правосла́вно просла́вим Царя́ Небе́снаго,/ дарова́вшаго сицеву́ю че́сть избра́нному Своему́,/ хва́ляще и превознося́ще его́ во ве́ки.
Небе́снаго Царя́ зако́ны духо́вными воспита́ни,/ ца́рие Росси́йстии притека́ху к тебе́, всеблаже́нне,/ и, твоему́ нетле́нному те́лу покланя́ющеся и с любо́вию любыза́юще е́,/ прославля́ху Го́спода, просла́вльшаго тя,/ хва́ляще и превознося́ще его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Арха́нгельский глас вопие́м Ти, Чи́стая: ра́дуйся!/ Ра́дуйся, избра́вшая го́ру Поча́евскую во одержа́ние Себе́,/ да вси притека́ющим к Тебе́ и Твое́й цельбоно́сней стопе́ и чудотво́рней ико́не припа́дающим/ просла́вят Царя́ Небе́снаго, Единоро́днаго Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего,/ пою́ще и превознося́ще его́ во ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.
Це́ркве Росси́йския Правосла́вный и́стинный сын,/ возведи́, Богоблаже́нне, о́крест о́чи твой и ви́ждь:/ се бо приидо́хом к тебе́, ча́да твоя́, от восто́ка, се́вера и ю́га,/ и от за́пада сро́дницы твои́ душе́ю и всем помышле́нием свои́м устремля́ются к тебе́,/ на святу́ю го́ру твою́ Поча́евскую,/ от у́нии к праоте́честей ве́ре возврати́тися жела́юще,/ и́хже в еди́ное вои́стинну свято́е соедине́ние с на́ми призови́,/ да, спаса́емии на ло́не Це́ркве Правосла́вныя/ о Го́споде, еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем испове́дуем его́ вси,/ с Безпло́тными ли́ки велича́юще.
Кре́пость душе́вную пода́ждь ми, уго́дниче Бо́жий, обнаже́нному до́брых дел,/ в ми́ре же и благоче́стии житие́ мое́ устро́й/ и всем при́сным и зна́емым мои́м/ и всем правосла́вным христиа́ном спасе́ние да́руй моли́твами твои́ми,/ да и мы с тобо́ю предста́нем лицу́ Бо́жию по кончи́не свое́й,/ с Безпло́тными ли́ки велича́юще Го́спода во ве́ки.
Богоро́дичен: И да́ждь кре́пость нам, Богоро́дице,/ иму́щи о нас хода́тая всеблаже́ннаго уго́дника Твоего́ И́ова,/ притека́ющим на святу́ю го́ру Твою́/ и от го́ры Твое́й Тя призыва́ющим, от вся́ких бед и напа́стей свободи́ моли́твами преподо́бнаго,/ да Тя ублажа́ем, я́ко вои́стинну Богоро́дицу,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.
Свети́лен, глас 8:
Избра́нный от Го́спода, благи́й ра́бе и ве́рный,/ уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче наш И́ове,/ твои́м заступле́нием и предста́тельством огражда́емы,/ похва́льная воспису́ем ти, пове́дающе благи́я по́двиги и чудеса́ твои́,/ и благода́рственная возсыла́ем моле́ния просла́вльшему тя Го́споду и Царю́ сла́вы./ Ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду и Пречи́стей его́ ма́тери, Присноде́ве Богоро́дице,/ от вся́ких нас бед свободи́, зову́щих ти:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Взбра́нней Воево́де, избра́вшей го́ру Поча́евскую в ме́сто селе́ния Своего́,/ похва́льная воспису́ем Ти, раби́ Твои́, Богоро́дице,/ я́ко от лет дре́вних просла́вила еси́ ме́сто сие́ явле́нием цельбоно́сныя стопы́ Твоея́/ и Твоего́ Боже́ственнаго о́браза чудоде́йствием./ Те́мже, я́ко изба́вльшая иногда́ оби́тель Твою́ от наше́ствия ага́рянскаго,/ от вся́ких нас бед и напа́стей свобожда́й,/ да всегда́, Твое́ю по́мощию избавля́еми, благодари́в вопие́м Ти:/ ра́дуйся, похвало́ Поча́евская, наде́ждо на́ша и утеше́ние.
На хвали́тех стихи́ры на 6, глас 8.
Подо́бен: Что вас нарече́м, святи́и:
Что тя нарече́м, преподо́бне о́тче наш И́ове?/ А́нгела ли земна́го, во пло́ти су́ща,/ я́ко, равноа́нгельно пожи́в,/ чино́м а́нгельским на Небеси́ приобщи́лся еси́,/ с ни́миже и ви́ден был еси́ над оби́телию Поча́евскою/ во вре́мя бра́ни Збара́жския,/ предстоя́ Цари́це Небе́сней?/ Те́мже пра́зднующе па́мять твою́, ве́село вопие́м ти:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Что тя нарече́м, сла́вне?/ Челове́ка ли Небе́снаго житие́м,/ я́ко, одухотвори́в пло́ть твою́/ небоше́ственных доброде́телей дея́нии,/ нетле́ния пренебе́снаго свы́ше сподо́бился еси́?/ Те́мже к ра́це честны́х моще́й твои́х припа́дающе,/ ра́достно зове́м:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Что тя провещава́ем, всеблаже́нне?/ Проро́ка ли,/ я́ко прови́дел еси́ Блаже́нную кончи́ну твою́,/ реку́ ли во́ды живо́тныя,/ струи́ многоразли́чных дарова́ний Бо́жиих излива́ющую ве́рным,/ и врача́ всем в боле́знех су́щим и́стинна?/ Те́мже, я́ко ско́рому помо́щнику/ и моли́твеннику о душа́х на́ших,/ к тебе́ прибега́юще, усе́рдно велича́ем тя, зову́ще:/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Дне́сь в па́мяти твое́й,/ я́ко зва́нный свы́ше уго́дниче Бо́жий,/ Ла́вра Поча́евская весели́тся,/ и́ночествующих же собра́ние честно́е,/ ко гро́бу твоему́ прите́кше,/ во псалме́х и пе́ниих ликовству́ет,/ похваля́юще живу́щаго в Го́рнем гра́де/ и хвали́маго во святы́х Свои́х Бо́га,/ с Ни́мже ны́не живе́ши,/ прие́мля по́честь Го́рняго зва́ния,/ И́ове всеблаже́нне.
На горе́ святе́й,/ иде́же Бо́жия Ма́ти положи́ селе́ние Свое́,/ процве́л еси́, я́ко крин се́льный,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, возвы́сился/ и, я́ко лоза́ благоро́згная, умно́жился еси́, зва́нный свы́ше;/ се́нию у́бо твое́ю осени́ притека́ющих к тебе́,/ заступи́ и сохрани́ от ко́зней враго́в на́ших, борю́щих на ны,/ и вся́каго кова́рства и злоухищре́ния их,/ поста́ви бо тя не всу́е Госпо́дь стра́жа Росси́йстей земли́,/ на кра́йних преде́лех оте́чествия на́шего, во оби́тели твое́й;/ тем, припа́дающе, мо́лимтися:/ держа́ву Росси́йскую в Правосла́вии и ми́ре соблюди́/ и оби́тель твою́, ку́пно со все́ми в ню притека́ющими, до́бре сохрани́/ моли́твами твои́ми, И́ове всеблаже́нне.
Росси́йския вели́кия держа́вы сы́нове,/ ку́пно с живу́щими на Волы́нии/ и в преде́лех Привисля́нских, Лито́вских и Га́лицких,/ напоя́еми струя́ми душеполе́зных веща́ний от хвалы́ преподо́бнаго,/ возвесели́мся духо́вне, скончава́юще пе́снь,/ и к нему́, я́ко вои́стинну свы́ше зва́нному хода́таю/ и засту́пнику на́шему, та́ко рцем:/ ра́дуйся, Преве́чнаго Архиере́я Христа́ ве́рный служи́телю,/ и по сме́ртнем успе́нии точа́й це́ль бы притека́ющим с ве́рою/ и су́щия в ско́рбех лю́ди заступа́яй;/ ра́дуйся, Царя́ Небе́снаго и Влады́ки непобеди́мый ратобо́рче,/ благочести́вейших люде́й на́ших похвало́, кре́посте и утвержде́ние,/ спобо́рниче же и предра́тниче на сопроти́вныя;/ ра́дуйся, моли́твенниче и сопредстои́телю Пресвяты́я Богоро́дицы непреста́нный,/ ку́пно с ико́ною Ея́ честно́ю и стопо́ю цельбоно́сною/ от всех на го́ру Поча́евскую притека́ющих почита́емый;/ ра́дуйся, А́нгелов Бо́жиих и святы́х на Небеси́ купножи́телю преизря́дный;/ ра́дуйся, сто́лпе ве́ры,/ Про́мыслом Бо́жиим на кра́йнем за́паде Росси́йския земли́ водруже́нный,/ да всем от ве́ры и праоте́ческаго благоче́стия отпа́дшим/ сыново́м за́пада инозе́мнаго/ пу́ть до́брый к и́стинному правове́рию показу́еши;/ ра́дуйся, И́ове, пресла́вный уго́дниче Бо́жий/ и оби́тели Поча́евския украше́ние.
Сла́ва, И ны́не, глас 6:
Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице,/ си́лы Твой глаго́лати, недосто́йнии,/ но, вели́чеством чуде́с Твои́х,/ и́же на горе́ Поча́евстей, побежда́еми,/ со умиле́нием вопие́м Ти благоче́стно:/ ра́дуйся, моли́твами Твои́ми род челове́ческий спаса́ющая;/ ра́дуйся, всю вселе́нную благода́тию от ико́ны Твое́й заступа́ющая;/ ра́дуйся, всем во вся́кой потре́бе и ну́жде/ водо́ю от стопы́ Твое́й поле́зная подава́ющая;/ ра́дуйся, житие́ на́ше моли́твами уго́дника Твоего́ И́ова Поча́евскаго/ во всех ну́ждах и обстоя́ниих на́ших до́бре устроя́ющая;/ ра́дуйся, похвало́ Поча́евская,/ спаси́ ны, моля́щияся Тебе́, наде́ждо на́ша и утеше́ние.
Славосло́вие вели́кое. Ектении́. И отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны от кано́на пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 4: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится. Стих: Я́ко не оста́виши души́ моея́ во а́де, ни́же да́си преподо́бному Твоему́ ви́дети истле́ния. Апо́стол: Собо́рнаго Посла́ния Иа́ковля, зача́ло 57. Аллилу́ия, глас 6: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев. Стих: Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 10. Прича́стен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде:
Моли́тва
О всесвяты́й и пресла́вный уго́дниче Бо́жий, преподо́бне о́тче наш И́ове, при́сный о нас ко Го́споду моли́твенниче и те́плый предста́телю о душа́х на́ших, к тебе́ всеумиле́нно ны́не притека́ем и, помина́юще по́двиги и чудеса́ твоя́, я́же сотвори́л еси́ и твори́ши на земли́, про́сим и мо́лим твою́ благосты́ню: я́коже тве́рдо и неизме́нно потруди́лся еси́ в ве́ре Христа́ Бо́га на́шего, и, сию́ до конца́ в себе́ и во всех при́сных твои́х це́лу и невреди́му сохрани́вый от вся́ких прираже́ний вра́жиих и ересе́й тлетво́рных, си́це и нас в Правосла́вии и единомы́слии укрепи́, отгоня́я моли́твами твои́ми вся́кую тьму́ неве́рия и неправомы́слия от серде́ц и помышле́ний на́ших; послужи́вый Го́споду и Бо́гу твоему́ де́лы благи́ми и неизрече́нным самоотверже́нием в труде́х, бде́ниих и поще́ниих, наста́ви нас на пу́ть вся́кия доброде́тели и благосты́ни, избавля́я от искуше́ний и грехо́в, удаля́ющих нас от Бо́га и поверга́ющих в бе́здну зла все житие́ на́ше; яви́выйся иногда́ с Пречи́стою Де́вою Богоро́дицею верху́ го́ры Поча́евския во спасе́ние оби́тели твое́й от наше́ствия и обложе́ния ага́рянскаго, и ны́не ускори́ на по́мощь стране́ на́шей проти́ву всех враго́в на́ших, вне́шних и вну́тренних, утвержда́я мир и тишину́ в земли́ на́шей, да твои́ми моли́твами и предста́тельством ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́; и всем к тебе́ притека́ющим и припа́дающим к ра́це честны́х и многоцеле́бных моще́й твои́х и твое́й по́мощи и заступле́ния тре́бующим неоску́дныя ми́лости незави́стно подава́яй, не оста́ви и нас, си́рых и безпо́мощных, тебе́ моля́щихся, избавля́я от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нник и междоусо́бныя бра́ни. Ей, уго́дниче Бо́жий, при́зри ми́лостивно от Престо́ла Царя́ сла́вы, Ему́же ты ны́не предстои́ши со Арха́нгелы и А́нгелы и со все́ми святы́ми, на оби́тель твою́ Поча́евскую, е́юже ты дре́вле му́дро пра́вил еси́, назда́в ю́ всехва́льным и ди́вным житие́м твои́м, и сохрани́ ю́ моли́твами твои́ми, и вся́кий град, и страну́, и всех отовсю́ду, на мо́ри и на су́ши, в пусты́нях и в заключе́ниих многоразли́чных тебе́ призыва́ющих, от всех зол, ви́димых и неви́димых, да, та́ко твое́ю по́мощию и хода́тайством спаса́еми, в ве́це сем и по сконча́нии живота́ на́шего сподо́бимся ку́пно с тобо́ю сла́вити и воспева́ти всечестно́е И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
И́на моли́тва, что́мая в Поча́евстей Ла́вре пред моща́ми преподо́бнаго
О всеблаже́нне и Богоно́сне о́тче наш И́ове, и́ноческаго ангелоподо́бнаго жития́ Богому́дрый наста́вниче, ве́ры Правосла́вныя Восточнокафоли́ческия проти́в лжемудрова́ний За́пада непреобори́мый защи́тниче и побо́рниче, богопре́данных уста́вов Це́ркве и преда́ний оте́ческих ве́рный блюсти́телю и стро́гий взыска́телю, свя́тости и чистоты́, целому́дрия и нестяжа́ния, трудолю́бия и богомы́слия, поста́ и бде́ния вели́кий ревни́телю, долготерпе́ния и злострада́ния неутоми́мый и непобеди́мый ратобо́рче, о́бразе кро́тости, зерца́ло смире́ния, приме́ре незло́бия, по́стников удобре́ние, де́вственников похвало́, мона́хов и схимона́хов ра́досте! По и́мени твоему́, преподо́бне о́тче, я́коже и дре́вняго о́наго И́ова, многострада́льна и пра́ведна, и житие́ твое́ бы́сть пра́ведно и непоро́чно от младе́нческих пеле́н, все́ми де́лы благи́ми, я́ко многоце́нным би́сером, благоукраше́нно и благоду́шным терпе́нием чрез мно́га ле́та скорбе́й и боле́зней, па́че зла́та и сребра́, в горни́ле искуше́нных, просия́вше. Еще́ бо сый двана́десяти то́чию лет, восприя́л еси́ на ся и́го Христо́во с вели́ким о́бразом мона́шеским, и да́же до ста́рости и престаре́ния вя́щше девяти́десяти лет благоду́шно и неосла́бно, непоползнове́нно и небла́зненно поне́сл еси́, проше́д всяк пу́ть пра́вды и святы́ни в посте́ и моли́тве, в коленопреклоне́ниих и бде́ниих, и та́ко на высоту́ доброде́телей изря́дну, вспомоществу́емь благода́тию Бо́жиею, по степе́нем возше́л еси́, я́ко всем диви́тися и ублажа́ти тя за премно́гую доброде́тель и любому́дрие твое́, не то́чию в преде́лех оте́чествия твоего́, но и в страна́х, о́крест су́щих; о чесо́м слы́шав боголюби́вый кня́зь Остро́жский и вельми́ возжела́в име́ти тя руководи́теля себе́ на пути́ спасе́ния и Крестовоздви́женстей оби́тели свое́й, я́же на о́строве Ду́бенстем, предстоя́теля и наста́вника, моле́нием любве́ своея́ привлече́ тя, отону́дуже и святе́й оби́тели Поча́евстей, я́ко сокро́вище ве́лие и неоцене́нное, дарова́лся еси́. Те́мже и Пра́ведный Судия́ и Мздовозда́тель Бог, И́же ве́сть су́щия Своя́ пре́жде да́же не бы́ти им, обеща́вый ве́рным рабо́м Свои́м за труды́ и по́двиги их во сла́ву его́ И́мени возда́ти стори́цею, свы́ше призре́ на смире́ние твое́, и вознесе́ тя, и просла́ви тя на земли́ живы́х, дарова́в духоно́сному телеси́ твоему́ дар нетле́ния и благода́ть врачева́ния неду́гов душе́вных и теле́сных для всех с ве́рою и любо́вию ко всечестне́й ра́це твое́й притека́ющих, а моли́тве твое́й си́лу и кре́пость непобеди́мую, враго́в ви́димых и неви́димых устра́шающую и поража́ющую. Егда́ бо иноплеме́нницы о́ны исмасли́тстии, и́хже Госпо́дь Бог еще́ в пра́отце их от ро́да и дому́ Авраа́мля отри́ну, врази́ Креста́ Христо́ва, облего́ша го́ру и оби́тель Поча́евскую, хотя́ще ю́ до конца́ разори́ти, тогда́ ты, о́тче прехва́льне, был еси́ хода́тай святы́ми твои́ми моли́твами ко Всемогу́щему и Всеблаго́му Бо́гу и к Преблагослове́нней Де́ве Мари́и Богоро́дице, и бла́гостию, тебе́ от Бо́га да́нною, и предста́тельством Пресвяты́я Богоро́дицы отгна́л еси́ все безу́мие супоста́тов тех, и, всю я́рость их разруши́в и кре́пость победи́в, сотвори́л еси́ их бежа́ти со стра́хом и тре́петом. При́зри у́бо и ны́не о́ком благоутро́бия твоего́, приле́жно мо́лим тя, обстоя́ще святы́я и многоцеле́бныя мо́щи твоя́ и усе́рдно лобыза́юще я́, при́зри на нас, недосто́йных чад и рабо́в твои́х, вступи́вших в стези́ твоя́, но не могу́щих пра́во по ним ше́ствовати, и на ме́сто сие́, от лет дре́вних богоизбра́нное и чудесы́ просла́вленное, в не́мже и́мя твое́ призыва́ется и его́же ты по́ты трудо́в твои́х богоуго́дных ороси́л и возде́лал еси́, и огради́ его́ и нас моли́твами твои́ми от вся́каго наве́та вра́жия и зла́го обстоя́ния, сохраня́я и соблюда́я всех и ка́ждаго в ми́ре и тишине́, в ве́ре нелицеме́рней и богоуго́днем жи́тельстве. Пода́ждь же, уго́дниче Бо́жий, и всем приходя́щим се́мо и твое́й по́мощи и заступле́ния и́щущим бла́гость и ми́лость от Христа́ Бо́га на́шего и Пречи́стыя его́ ма́тере, да никто́же изы́дет отсю́ду в туге́ и ско́рби, в печа́ли и се́товании, постыжде́н и посра́млен в наде́янии свое́м, но ки́йждо, по ме́ре ве́ры и любве́ свое́й, да восприи́мет себе́ поне́ не́кую отра́ду и утеше́ние, облегче́ние и подкрепле́ние, защи́ту и по́мощь, во сла́ву Бо́га Трисвята́го, Ему́же подоба́ет вся́кая Сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобный Иов Почаевский жил в трудные для православной России годы, когда на западных ее окраинах православный народ Волыни и Галиции подвергся церковным и политическим притеснениям со стороны польско-литовских магнатов. Преподобный Иов был свидетелем Брестской унии 1596 года и последовавшего за ней неудержимого наступления католичества, а также все возраставшего влияния протестантизма. Будучи игуменом монастыря и пользуясь огромным духовным авторитетом, преподобный Иов использовал все свои возможности для борьбы с инославными и еретическими влияниями на народное сознание, для укрепления Православия.
Преподобный Иов (в миру Иоанн) родился в крае, называемом Покутье, лежащем в Галиции между Карпатами и Днестром. Семья его, носившая фамилию Железо, принадлежала к дворянскому роду, хранившему верность Православию. Родителей его звали Иоанном и Агафией. С детства будущий подвижник обнаружил стремление к иноческой жизни. В десятилетнем возрасте мальчик оставил родительский дом и просил игумена ближайшего Угорницкого монастыря позволить ему служить братии. Своим усердием он завоевал вскоре любовь монастырского братства, прозорливый же игумен провидел в нем большие духовные дары. На двенадцатом году жизни Иоанн принял монашеский постриг с именем Иов, на тридцатом, уже после многих иноческих подвигов, он был рукоположен в священнический сан (впоследствии он принял схиму, вернув прежнее имя). Известность о его духовных подвигах широко распространилась по всему краю.
К преподобному Иову начали приходить вельможи, просившие духовного окормления. Он стал пользоваться особым доверием и покровительством известного защитника Православия на Волыни князя Константина Острожского. Князь Константин обратился к игумену Угорницкого монастыря с просьбой отпустить преподобного Иова в его княжеский Дубенский Крестный монастырь. Игумен согласился, и через некоторое время преподобный Иов был поставлен во главе Дубенской братии. В сане игумена он пробыл более двадцати лет, к этому времени относятся заключение Брестской унии (1596) и последовавшие притеснения православных. Князь Константин, под защитой которого находился преподобный Иов, имел огромное влияние на Волыни, пользовался уважением польского короля Сигизмунда III и Папы Римского Климента VIII. Поэтому униаты и иезуиты не решались препятствовать действиям преподобного. Во время пребывания в Дубне святой приступил к распространению православных книг. С этой целью он подвигнул некоторых на переводческую деятельность и переписку книг, по свидетельству жития, преподобный Иов и сам участвовал в этом труде. По благословению святого в 1581–82 гг. князь Константин издал в г. Остроге первопечатную славянскую Библию (Острожская Библия). Заботы и волнения, связанные с издательскими трудами, а также неприязнь латинян отвлекали святого Иова от монашеского делания. Поэтому он решил оставить Дубенский монастырь и около 1604 года поселился в скромной обители неподалеку – на горе Почаевской.
Какой была эта обитель до прихода в нее преподобного Иова? Около 1240 года здесь поселились пустынножители-монахи – выходцы из Киево-Печерского монастыря. Они покинули Киев, спасаясь от нашествия полчищ Батыя. В 1340 году в Почаеве совершилось чудесное явление Божией матери в огненном столпе. До конца XVI века обитель была пустынной: иноки жили в отдельных пещерах и собирались для молитвы в небольшом храме в честь Успения Божией матери. В 1597 году в обители появилась великая святыня – чудотворная икона Божией матери, переданная помещицей Анной Гойской (икону подарил Гойской греческий митрополит Неофит, гостивший в ее доме).
Преподобный Иов искал в Почаевской обители безвестности и свободы для молитвы, но иноки, вскоре почувствовавшие в пришельце духовную силу, единодушно и со слезами просили его стать их игуменом. Святой был вы́нужден уступить – и вскоре его трудами монастырь Почаевский упрочил свое положение и возвысился над прочими западно-русскими обителями. Он стал пользоваться материальной поддержкой местных дворян, избежавших отпадения в унию. Так, в 1649 году на средства помещиков Феодора и Евы Домашевских в обители был построен каменный храм во Имя Пресвятой Троицы, в который был передан запечатленный в камне отпечаток цельбоносной Стопы Божией матери и Ее чудотворная Почаевская икона. Икона была установлена над царскими вратами, откуда опускалась для верующих, что совершается и доныне. Это был период расцвета монастыря, число иноков в нем сильно возросло. Но вскоре последовали бедствия. В 1607 году на обитель напали татары и, ограбив, убили одного из иноков. В 1620 году внук скончавшейся Гойской, протестант Фирлей, задумал прогнать иноков с Почаевской горы, для чего отобрал у них земельные угодья и, ворвавшись со слугами в монастырь, унес чудотворную икону. После этого дом Фирлея постигли бедствия и болезни, не прекращавшиеся до тех пор, пока икона не была возвращена в монастырь. Эти события побудили преподобного Иова к большим и скорбным трудам. В течение нескольких лет он был принужден сам ездить по судам и конторам, пока, наконец, тяжба с Фирлеем не решилась в пользу монастыря. В результате огромных усилий удалось вырыть на Почаевской горе колодец и тем самым дать обители воду (соседние источники были отобраны Фирлеем).
Особенно важной для укрепления Православия на Волыни была книгоиздательская и литературная деятельность преподобного Иова. В начале XVII века в этом крае осталась всего одна славянская типография – Почаевская. Ее-то и использовал преподобный в целях борьбы с иноверием. Здесь печатались книги обличительного и догматического характера, православные молитвы, послания. Долгие годы (до 1932 года) в Почаевском монастыре хранился труд самого преподобного – «Книга Блаженного Иова Почаевского, властною рукою его писанная», содержащая до 80 бесед, поучений, проповедей, а также выписки из святоотеческих, аскетических и полемических сочинений (издана в 1884 году в Киеве на Русском языке под названием «Пчела Почаевская»). Главной для преподобного была борьба с католиками и протестантскими сектантами, особенно социнианской, проповедующей монотеизм в иудаистской форме. Социниане ставили Моисеевы книги выше Евангелия, отрицали догматы о Святой Троице, Божестве Иисуса Христа, Приснодевстве Марии. Именно поэтому в книге преподобного Иова эти заблуждения рассмотрены особенно подробно. Преподобный присутствовал на Киевском Соборе 1628 года, состоявшемся в связи с возвращением в Православие отпавшего в унию архиепископа Мелетия Смотрицкого. Преподобный Иов писал соборное определение, свидетельствующее о верности восточному Православию.
Вместе с этими трудами проходила и незримая молитвенная жизнь святого. В Почаевской Лавре до сих пор сохраняется пещера, где в течение нескольких суток стоял на молитве преподобный Иов. В одну из ночей во время молитвы святого свидетели видели необычаины й свет, озаривший пещеру. Кроме молитвы и богомыслия, преподобный занимался физическим трудом. Он работал в монастырском саду, при его участии были вырыты два пруда волизи обители. В период военных действий Богдана Хмельницкого против Речи Посполитой преподобный Иов давал многим людям убежище в своем монастыре. Известно также, что преподобного избирали своим духовником многие влиятельные люди того времени. Вплоть до 1649 года игуменствовал преподобный Иов, он назначил себе преемника лишь в девяностовосьмилетнем возрасте, но и после того участвовал в важнейших делах обители. 21 октября 1651 года святой получил откровение о своей близкой кончине. 28 октября он, совершив Божественную Литургию, мирно отошел ко Господу.
Преподобный Иов был погребен близ пещеры, где подвизался. Над его могилой часто видели чудесное сияние. Через семь лет после кончины святой Иов трижды явился во сне митрополиту Киевскому Дионисию (Балабану) и известил о том, что пришло время открыть его святые мощи.
28 августа 1659 года нетленные останки преподобного Иова были перенесены в храм Живоначальной Троицы. От них произошло много чудес, например, получил исцеление смертельно больной Досифей, списатель жития святого. В 1675 году по молитве преподобного Иова матерь Божия спасла Почаевскую обитель от осадивших ее татар и турок. Пресвятая Богородица явилась над Почаевской горой вместе со святым Иовом; стрелы, направляемые в Нее врагами, возвращались назад и поражали тех, кто их пускал. От ужаса перед чудом мусульмане бежали.
В начале XVIII века Почаевская обитель отошла к униатам. Но чудеса и исцеления от мощей преподобного Иова не прекращались. Униаты уверовали в святость Преподобного, составили ему службу с акафистом и стали просить Папу Римского канонизировать его. Но Папа отказал им по причине ревности святого о Православии.
В 1831 году Почаевская обитель вновь вернулась в ведение Русской Православной Церкви. Чудесные исцеления от мощей преподобного Иова побудили Святейший Синод вторично открыть их, что и было совершено 28 августа 1833 года. В 1858 году на месте пещерной церкви был устроен новый храм во имя преподобного Иова.
Память преподобного Иова Почаевского празднуется также 28 октября.
Литература:
1. Хойнацкий А. Ф. Жизнь и подвиги Преподобного и Богоносного отца нашего Иова. Почаев, 1882.
2. Иннокентий (Леоферов), иеромонах. Преподобный Иов – борец за святое Православие.–ЖМП, 1949, № 10.
3. Иоанн (Котляревский), иеромонах. Преподобный Иов, игумен Почаевский. – ЖМП, 1955, № 5.
4. Успенская Почаевския Лавра. М., изд. Московской Патриархии, 1983.
5. Хойнацкий А. Ф., протоиерей. Патерик Волыно-Почаевский. Чч. 1–2. М., 1888.